Svilengrad Bulgarije door Griekenland naar Edirne Turkije

Turkije, Talatpaşa Mahallesi

Goedemiddag volgers.

Gisteravond gezellig gegeten en vroeg gaan slapen.
Vanmorgen na een ontbijtje weer op de fiets.

Eerst even bij de plaatselijke visboer gekeken, langs de weg met grote bakken met karper en een bak met steur. Wat hij nodig had maakte hij ter plekke schoon. De vis werd goed schoon gespoeld.

Daarna op weg naar de grens nog geen 10 km verder op.
Het was een hele rustige overgang dus Bulgarije uit niemandsland door en Griekenland in ging best wel snel.
En toch is Griekenland dan weer anders als Bulgarije. De dorpen waren rijker de weg was beter. Het was wel een leeg stukje Griekenland met weinig dorpen en heel veel landbouw. Graan en zonnebloemen zie je hier het meest.
Het zijn allemaal kleine akkers i.p.v. de hele grote velden in Bulgarije.
Bij het passeren van een rivier hebben we wel een zwarte ooievaar gezien. Even later een schildpad. Behalve heel veel ooievaars hebben we niet veel dieren gespot. Levend dan want dood gereden dieren meer dan genoeg

Ook moest er weer geklommen worden. Een paar keer zelfs 10%.
Maar dan ga je ook weer naar beneden.
We wilde lunchen in het laatste dorp van Griekenland, wel veel restaurants maar siësta tijd dus het werd een tosti.

Toen op naar de grens Griekenland uit.
Bij de Griekse douane was het wel gezellig, wij moesten even wachten omdat ze een Turkse caravan gingen controleren. De Grieken en de Turken zijn geen vriendjes.
Wij mochten weer door fietsen. Een stuk niemandsland met aan weerszijde hoge hekken. Dan Griekse militairen met geweren een hoog hek om vluchtelingen tegen gehouden en dan ga je Turkije in.
De Turken hebben een heel nieuwe grens overgang gebouw neer gezet als of er 100.000 per dag komen i.p.v. 5 per uur.
Afijn we mochten door, kregen geen stempel en ik mocht geen foto's maken
Via een spik splinter nieuwe tweebaans weg op naar het eerste dorp en vandaar naar de stad Edirne voor de overnachting.
Nu hebben we gelijk de armste Turken ontmoet die er zijn, de route ging eerst door/langs een sloppenwijk. Jemig wat een armoede weer. Ook hier geen foto. En daarna kwamen we in deze hectische stad voor onze overnachting.
Het is hier heel druk met van alles. Autos, fietsen brommers, mensen met karren met groente.
Je komt ogen te kort.

Dus we gaan ons er zo maar in onder dompelen.
Tot morgen

Ton en Els

Ja als dat allemaal zo hoort wonen wij in een rijk land. Geniet er van en eet smakelijk vanavond.

Jan en marrie 2023-06-02 15:32:23

Leuk verslag. Bedankt en nog veel plezier.

Cees 2023-06-02 16:01:10

Weer een leuk verhaal. Geniet er iedere dag van Fijne avond en eet smakelijk 🍷🍺

Joke 2023-06-02 16:27:31

Ziet er goed uit weer 👍🏻

Au3 2023-06-02 16:44:45

Wat een leuk verhaal. Ik heb het met 1 hand gelezen ;)