Terug

Turkije, Pendik

Goedendag volgers.

Hierbij ons laatste verslag.

Vanmorgen om 6.15 ( bij jullie 5.15 ) opgestaan.
Ontbijten en pleiten, wachten op de taxi die maar 10 minuten te laat was. Na een rit van een uur op Sabiha Gokcen.
Karretje snel gevonden en als je binnen komt moet alles gelijk door een scan, ook de fietsen. Het paste net. Inchecken ging best snel, al had de dame nog nooit een flightbag of fietstas ingecheckt.
Daarna nog even afgeven en klaar is KEES, binnen een uur, daar kan Nederland nog iets van leren.
Na een goede vlucht om half 4 op Schiphol. Om 17.30 de fietsen in elkaar en naar de trein, en om 19.00 waren we thuis op ons balkon.

Wat is mij opgevallen in Turkije/ Istanbul
Van de grens tot aan Istanbul is een andere wereld, zeg maar uit de jaren 70.
Eenvoudig boeren leven en geen woord Engels. Ook het eten is goedkoop maar eenvoudig, niet veel overnachting mogelijkheden maar de mensen zijn erg aardig.
Als je in Turkije naar de wc moet dan ga je naar de moskee. Daar kun je altijd gratis plassen en het is schoon.
Het verkeer is hier chaos, maar ga er in mee dan lukt het wel. Een tweebaans weg kan ook met vier auto's naast elkaar en dan het liefst nog 1 tegen het verkeer in .
Maar wij hebben geen een ongeluk gezien en de auto's hebben weinig schade.
Het is overal schoon, geen zwerfvuil. Iedereen loopt te vegen en dweilen.
Je ziet hier nog kruiers door de straten gaan om zware last van A naar B te brengen in de smalle straatjes.
Istanbul heeft 18 miljoen inwoners, dit is net zoveel als in heel Nederland. Zeker in het centrum waar wij zaten is het gigantisch druk, maar niet onveilig. De tram kost 10 lira per rit, die is altijd vol maar je kunt er wel bij.
Gisteravond hadden we wel de pech dat er een zwerver instapte die zich voor het laatst had gewassen in 2003!
Wij hebben op onze hele tocht door Bulgarije en Turkije geen vluchtelingen gezien. Wel het hoge hek tussen de landen.
Ook in Istanbul relatief weinig bedelaars, ook buiten het centrum.

Istanbul was een belevenis op zich.

Bedankt voor het volgen en de leuke reacties.
Ton en Els

P.s. ik heb voor het eerst van mijn leven een fietsband opgepompt!!
Zie de foto

Fijn dat alles goed verlopen is. Lekker weer in je eigen bed geslapen. Geniet nog eff van jullie vakantie.

Jan en marrie 2023-06-11 10:33:49

Welkom Thuis 😊

Au3 2023-06-11 11:02:39

Bedankt voor jullie leuke verhalen, we hebben er van genoten!

Lucy 2023-06-11 16:43:22

Welkom thuis. Het was leuk om jullie op deze manier te volgen tijdens jullie reis. Geniet nog lekker van het mooie weer.

Joke van Treijen 2023-06-11 16:45:17

Welkom thuis 🥳 hier in Nederland wonen idd 18 miljoen mensen. Een hele berg asielzoekers en een zooitje zwervers. Het openbaar vervoer is duur. Benzine is duur. Gelukkig woon jij dichtbij je werk Els 😜 de benenwagen kost hooguit wat zuurstof. En daar kan jij goed in doseren 😉. Het was super leuk om jullie zo te volgen 🤩 Morgen gaan we vast en zeker lunchen en bij praten 😅. Slaap lekker voor straks 😴 en morgen gezond weer op 😜 tot morgen 🖐️

Tineke Mak 2023-06-11 19:54:11

Els / Ton, hartstikke bedankt voor het delen van jullie reiservaringen en impressies. Dat er nog vele mogen volgen. We kijken uit naar de presentatie in de huiskamer van de Sociëteit. Misschien nu een beetje uitrusten, maar zijn tocht levert ook heel veel energie op. Daar teer je weer op. Groetjes , s.y.a.s.a.p. Gerard

Gerard 2023-06-13 11:08:42

Welkom terug! Leuk je weer om te zien vandaag 🤗

Sianne 2023-06-13 19:05:13

Dank je voor jullie geweldig reisverhaal en de schitterende foto's. Welkom thuis. Lenie