Eri naar Tirana

Albanië, Tiranë

Goedemiddag volgers.

Na een goede lange nacht rust gingen we om 9.30 op pad.40 km naar Tirana.
Het land waar we tot nog toe door heen fietsen is heel groen.
Rijk en arm leeft hier door elkaar.
Moslim met Moskee en katholieken met een kerk.
Je ziet van Hummer tot een paard en wagen of een bromfiets met een bak er voor geknutseld.
Maar wat je overal ziet is kippen geiten koeien ezels en paarden.
Meestal aan een lang touw in de wei maar ook gewoon los langs de kant van de weg.
Ook schaapskuddes zijn we tegen gekomen.
Overal landbouw,graan mais en tarwe.
Bijna ieder huis heeft een groente tuin, alles wat je zelf verbouwd hoef je niet te kopen.
De prijzen zijn hier heeel erg laag. Een hotel voor €20. Met zijn tweeën eten en drinken nog geen €20. Een koffie en een thee nog geen 1 euro.
Maar de mensen zijn altijd vrolijk.
Het verbaasd je wie er Engels spreekt. Hele jonge kinderen en een bouwvakker die het had geleerd van de tv.
De hotel baas van gisteravond sprak dan weer geen woord over de grens.

Na over veel kleine weggetjes gefietst te hebben kwamen we in de betere achterbuurten de stad in. Jemig wat een armoe daar. Maar zo'n route maker gaat voor een route met zo min mogelijk auto verkeer. Afijn eindelijk kwamen we in het centrum aan.

Gisteravond hebben we toch nog een betaalbaar hotel gevonden,al was het wel het dubbele van normaal ( maar 60 is nu een koopje ) dus we gaan zo douchen en dan de stad verkennen. We zitten 500 meter van het centrum.

Vanmiddag na een late lunch de stad in. Het is hier druk druk erg warm.32 graden gaf zo'n apparaat aan.Tirana is niet echt een toeristen stad.
We hebben de fanzone gezien op het grote plein en wat leuke parken en straten.
Een gezellig terras in het park met best veel Nederlanders die er nu al waren.
Maar na een uur daar gezeten te hebben en er steeds meer Nederlanders kwamen met rare uitspraken was ik het wel weer zat.
Nog een stukje gewandeld nog een terras en toen op zoek naar een restaurant.
Eerst geen leuk plein kunnen vinden met locals. Maar 100 meter voorbij ons hotel vonden we een leuke zijstraat waar we een gezellig plein vonden met leuke terrasjes waar we lekker gegeten hebben en een drankje gedaan.

Nu zo naar ons hotel en lekker slapen.

Tot morgen

Els en Ton

Leuk verhaal weer zo zie maar weer hoe goed wij het hier in Nederland hebben. Geniet van jullie reis slaap lekker.

Jan en marrie 2022-05-23 22:10:52

Ton, je weet toch dat je twee dagen te vroeg bent ? :-)

willem de bruijn 2022-05-23 23:10:31

Inderdaad wat een tegenstellingen. Mooie foto's en een schilpad op de weg is wel bijzonder. Toch wel even fijn Ton de beker achter je. Gr cees

Cees 2022-05-23 23:17:26

Lekker bezig moeten jullie nog veel klimmen ? Vast wel hè Fijne fietsdag weer morgen. Maar jullie slapen nu als het goed is. Goedemorgen eet smakelijk

Joke 2022-05-23 23:47:20

Als je dat ziet allemaal,dan hebben wij het goed hier,we wensen jullie weer een mooie dag.