Orca's kijken

Canada, Richmond

Zo, we hebben net Steve terug gebracht naar zijn baasje. Die was erg blij dat Steve ook een uitstekende evacuatie mogelijk heeft gemaakt.
Over iets meer dan een uur worden we opgehaald om met de boot de zee op te gaan op zoek naar onder andere orca's, walvissen en wat er hier allemaal nog meer rond zwemt en drijft. We zijn benieuwd! Eerst nog maar even goed eten, leuk voor bij de hoge golven.

UPDATE
Netjes op tijd kwam de shuttle bus ons ophalen en bracht ons naar Stevenson. Dit is een oud vissersdorpje met een mooie geschiedenis. Onderweg werd er ook nog het een en ander verteld door onze buschauffeur over onder andere de Olympische Spelen en het plaatsje Richmond. We hebben dan al in volle glorie DE 'Oval' kunnen bezichtigen, waar van de winter vast een paar Nederlandse medailles gaan vallen!

Bij de pier aangekomen werden we allemaal in een geel visserspak gehesen. Hierna mochten we op een soort Zodiac boot plaatsnemen, dit is een open boot, vandaar dus de visserspakken.
We vaarden de haven uit en gingen op weg naar het noorden waar de orka's 's ochtends gespot waren.

Al snel kwamen we de eerste orka's tegen. En de vele camera's flitsten er vrolijk op los en de vele oeeeh en aaahh's vielen grote getale. Nu is het de bedoeling dat er een afstand bewaard wordt van 100 meter tussen de boten en de orka's en dat is best een behoorlijke afstand. Al zijn die beestjes dan een stuk groter en indrukwekkender dan Free Willy, maar gelukkig had de kapitein vele maniertjes gevonden om 'soepel met de regels' om te gaan. Zo zette hij de boot recht voor het pad van de orka's in de hoop dat ze vlak langs de boot kwamen en dit gebeurde dan ook enkele keren.

We bleken enorme mazzel te hebben, want in plaats van 1 orka familie waren er op dat moment 3 families bij elkaar en hebben we heel veel orka's kunnen spotten! Soms maakt een mannetjes orka
zijn beroemde halve draai in de lucht om de vrouwtjes en de toeristen te imponeren. Echt geweldig!

Na 3 uurtjes op zee gingen we met de boot weer terug naar de haven. Onderweg kwamen we nog een hele grote boot tegen, die ook hele grote golven maakte en ja hoor 1 van die golven ging precies over ons deel heen en waren we dus helemaal nat geworden! Het grootste gedeelte werd opgevangen door de visserspakken, maar toch haalde we een beetje een nat pak. Al kon dat met het mooie weer zeker de pret niet drukken!

´s Avonds voor de laatste keer uit eten geweest en daarna lekker gaan slapen om de volgende dag weer naar huis te vertrekken.

Of het verstandig is om eerst lekker uitgebreid te gaan eten zal wel blijken. Hopelijk gaat het goed en zie je ook inderdaad nog wat interessante, mooie beesten en vissen. Als dat niet zo is hoop ik dat het niet gekomen is door zeeziekte.

MenM 2009-08-05 21:09:27

We hopen dat jullie wat meer van de orka's en walvissen hebben gezien, dan in Nieuw-Zeeland. Want toen bleef je er eigenlijk te ver vanaf. Zeeziekte hadden jullie toen ook geen last van, dus dat zal wel weer goed gegaan zijn. Morgen zeker lekker uitslapen en op het gemak naar het vliegveld. Veel plezier nog, een goede vlucht en tot op Schiphol.

Kees en Annet 2009-08-05 21:49:02

Doe Free Willy de groeten van mij! Orka's schijnen in het echt niet zo leuk te zijn als in de film, dus maar niet aaien denk ik! groetjes José

José 2009-08-05 22:44:46

Wauw wat een belevenissen weer. Inmiddels zijn jullie weer thuis maar dan kunnen we alsnog wel een berihtje achterlaten. Super gaaf dat paragliden en die orka's, dat is echt vet zo dichtbij!! Maar goed dat jullie niet zeeziek zijn geworden inderdaad, daar heb ik zelf wat slechte ervaringen mee uit Thailand haha!!