Evacueren...

Canada, Kelowna

Vanochtend vroeg weer vertrokken, omdat ze voorspelde dat het vandaag ongeveer 37 graden zou worden. We reden langs Penticton naar Kelowna wat wel een mooie route was omdat je dan langs alle wijngaarden komt die hier liggen. We besloten vanwege het warme weer geen wijn tocht te maken, maar een lekker wijntje uit te kiezen en op de camping op te drinken.

In Kelowna nog even boodschappen gedaan en toen op de mooiste camping tot nu toe lekker in het meer gedobberd.
Daarna even in de zon weer opwarmen, want het water was erg koud.

Zoals gezegd genoten we 's avonds van ons wijntje toen de buren opeens heel heftig alles gingen inpakken en bellen met andere mensen. We hoorden de woorden 'evacuation' en 'pack everything!' een aantal keer langskomen.
We hadden wel een aantal helikopters langs zien komen met grote zakken er onder, maar geen vuur of rook gezien. Ook roken we wel een beetje een brand geur, maarjah die Canadezen zijn ook geen echte keien in barbequen... De andere buren waren gewoon nog spelletjes aan het spelen. Dus in eerste instantie dachten wij dat onze buren uit Whistler kwamen waar een heftige bosbrand woedde.

Anne vertrouwde het toch niet helemaal en besloot naar de informatie balie te gaan om meer info te krijgen. Daar kregen we te horen dat er in Bear Creek Park een bosbrand was uitgebroken en dat iedereen zo vlug mogelijk moest evacueren!!

Hierbij kwam Steve weer in ons voordeel, want terwijl iedereen die grote RV van de standaard haalde, of de grote tenten haastig werden opgevouwen. Stopte wij de stoelen in Steve, stapten in en reden weg! We waren de eerste en moesten verzamelen op Wall Mart parkeerplaats en daar de nacht doorbrengen. Dat was toch wel een beetje appart zo op een parkeerplaats te staan met 30 andere RV wagens..

We zijn blij, dat we weer wat hoorden. Wij hadden in de krant al gelezen, dat er bosbranden waren, dus we waren benieuwd of jullie daar nog iets van gemerkt hadden. Nou dus wel. Geen wonder dat het daar zo warm is. Geniet nog van jullie laatste dagen. gr. kees en Annet

Kees en Annet 2009-08-04 11:24:10

Sjonge, wij zagen het uiteraard ook op het nieuws, dat moet best vreemd zijn geweest. Goed dat jullie Steve hadden! En fijn dat jullie ook nog lekker van de vino hebben genoten (het blijft vakantie natuurlijk!)

Nelleke 2009-08-04 13:39:53

Als je tijdens je werk zo'n brandoefening doet , maakt iedereen er grappen over als je je op een of ander veldje moet verzamelen, maar ik denk dat het in het echt toch niet zo leuk is. Waar Steve al niet goed voor is: ik probeer het me voor te stellen: al die grote luxe campers waarbij iedereen druk doende is met opruimen en jullie die de stoeltjes inklappen en aanrijden om als eerste op de parkeerplaats aan te komen. Toch wel een beetje hilarisch (nu het allemaal goed afgelopen is),

MenM 2009-08-04 13:40:48

En ook geen fikkies stoken jongens.. ik had jullie nog zo gewaarschuwd ;)

Sanne 2009-08-05 20:15:05

Hé, hé eindelijk weer eens een berichtje! Tja dat krijg je als je zo goed start met dagelijkse berichtjes, dan worden we verwend! Hebben jullie wel nog iets van het vuur gezien of zijn jullie er op tijd vandoor gegaan? De laatste avond is voor jullie alweer bijna aangebroken, het is denk ik wel snel gegaan of niet? Nou ben benieuwd naar de verhalen van de laatste dagen, wip van het weekend nog wel eventjes langs! groetjes José

José 2009-08-05 21:33:49

we zijn blij weer eens wat te horen, we hebben jullie berichtjes wel gemist, ik twijelde of het allemaal niet teveel was geworden voor Steve, en hij jullie ergens in de woestijn had laten staan, maar hij heeft jullie op tijd in veiligheid gebracht. toch ook wel spannend lijkt mij als je zo vlug mogelijk moet evacueren. jullie hebben toch wel eerst de wijn opgedronken he? groetjes,