Ierland, Dublin

National Archaeology Museum of Ireland

Gratis entree in de musea van Dublin. Naast het Art Museum bezochten we het Archaeology Museum met onze eigen (bijna) archeoloog Danny E.
Enorme collectie objecten uit de prehistorie, middeleeuwen en Viking tijd van in en rondom Dublin. Erg interessant en zeker de moeite waard. Vele gouden objecten en wapens uit de brons en ijzertijd.

Het Art Museum had ook een boel schilderijen te tonen. Hieronder een hele Mill Section met de Nederlandse en Vlaamse meesters. Pronkstuk van het museum was volgens mij de Caravagio en daarbij een Picasso en Van Gogh. Ik hoopte eigenlijk ook nog wat Francis Bacon mee te kunnen pikken, maar uiteindelijk bleken deze in een ander gratis museum te hangen. Ook het atelier van Bacon is van Londen naar Dublin verhuist, maar wegens tijdgebrek heb ik de Bacon's of zijn chaotische atelier niet meer gezien. De musea gingen dicht en de pubs open zullen we maar zeggen,..

Inderdaad e pubs mogen ook niet ontbreken op zo'n reis. Wel stond het geluid hard en dat was om de mensen buiten de pub te vermaken. Een bizondere ervaring.