Gletsjer Avontuur

Canada, Jasper

Vandaag vertrokken we met de goede tijd deze keer richting Banff over de Icefield Parkway, de mooiste highway van Canada.
De weg bracht ons langs zeer mooie meren, bergen en gletsjers.

Natuurlijk wilde wij ook even de gletsjer op, dus hebben we een reis geboekt bij de Ice Explorer. We gingen eerst met een bus de berg op, waar we moesten overstappen op een ware monstertruck!!
Deze Ice explorer kon hellingen van maar liefst 38 graden met gemak bereiden. Iets waar onze arme Steve niet echt tegenop kan.
We hadden mazzel en mochten met de Jamaicaans gekleurde monstertruck de berg op.

Toen we van de terminal af kwamen, reden we nog even door een rivier om de banden schoon te spoelen. We dachten dat ze een grapje maakte. Wat bleek dat de banden schoonspoelen wel degelijk moest, omdat anders het zwarte stof op de glestjer komt en dan dat gedeelte sneller smelt (zwart vangt meer zonnewarmte op).

Na een rit van 15 minuten waren we halverwege de gletsjer. Dus allemaal eruit om kiekjes te maken van de mooie gletsjer en het smeltwater te proeven. We hadden nogal dorst gekregen, dus hadden wij onze fles maar gelijk gevuld.

Na 30 minuten zat onze mooie tocht er weer op en gingen we weer terug. Toen zijn we doorgereden naar Bow Lake en daar een nachtje geboekt in een Lodge, even wat anders dan in onze campervan.

Na even uitgerust te hebben besloten we nog een klein tochtje te maken naar de Bow Glacier Falls. Deze tocht voerde ons langs de rand van het superblauwe Bow Lake en na een tijdje volgde we de stroom die vanaf de Glacier Falls het meer instroomde.
Na een tocht van anderhalf uur waande we ons echt met z'n tweeen op de hele wereld! We zagen echt niets meer van de bewoonde wereld en toen kwamen we ook nog zowaar een hert tegen op onze tocht!

's Avonds hebben we nog even lekker gegeten in het restaurant in onze lodge en daarna lekker geslapen.

Respect voor Mr King Edward! Wat een trucker is dat! In 1 woord: fan-tas-tisch!

Nelleke 2009-07-26 10:58:57

Jemig, wat jullie in een dag allemaal doen, beslaat bij anderen ongeveer een hele vakantie. De gletsjertocht in zo'n truck met schoongewassen banden(meer bus op truckbanden) is op zich al een avontuur. Ze zijn dan toch wel echt zuinig op hun gletsjers. Zo'n verblijf in een lodge is vast ook weer heerlijk: lekker even nergens zelf voor zorgen.

MenM 2009-07-26 11:15:00

Wat een belevenissen allemaal!! Mooi land Canada, zo te zien! Gaaf ook die gletsjers en toch zonde dat Steve dat niet aankan ;) ! Geniet er nog van!

Sanne 2009-07-26 20:16:21

Hoi Guus en Anne, het gaat weer net als in Nieuw Zeeland: we beginnen hier met wat superlatieven en na een paar dagen hebben we er dan geen meer over. Wat prachtig allemaal en die gletsjertocht was toch wel even een deja-vu. Maar daar kun je waarschijnlijk niet genoeg van krijgen. En dan jezelf samen Remie voelen is natuurlijk ook geweldig. Geniet lekker door. Groet td