Raften

Griekenland, Κόνιτσα

Laatste dag in Zagória-regio. Morgen vertrekken we naar Parga, een plaatsje aan de kust en tevens onze laatste bestemming voordat we weer naar huis gaan dinsdag.

Vandaag zijn we gaan raften. Om bij het punt te komen waar alle rafts zouden vertrekken, zijn we met de auto via talloze haarspeldbochten omhoog de berg op gereden. Aangekomen op het vertrekpunt stonden er mensen van de organisatie voor ons klaar die ons elk voorzagen van een helm, peddel en zwemvest. Gezien de drukte op deze oever en het veelvoud van rafts die klaarlagen werd duidelijk dat dit een van de grootste attracties in de omgeving is.

Na een korte instructie was het eindelijk zo ver. We hebben een relatief rustige tocht kunnen maken omdat de stroming niet sterk was en het water laag stond. Onderweg kregen we de mogelijkheid aangeboden om de raft stil te leggen en van een rots af te springen. Boy, Thirza, Frank en ik (Jochem) hebben de sprong gemaakt met nog een sierlijke salto van Boy tijdens de tweede sprong. Het water was 4 graden dus baantjes trekken was er niet bij. Vlak voor het einde van het rondje kwamen er nog twee obstakels in zicht, twee kleine dammetjes stonden tussen ons en de oever in de verte in. Geïnstrueerd werd om op commando met z’n allen tegelijkertijd in de raft te gaan zitten. Ook deze afdalingen zijn succesvol verlopen zonder dat er iemand overboord sloeg.

In de avond hebben we nog met z’n vijven in een lokaal pizza-tentje gegeten. Naar alle waarschijnlijkheid waren wij de eerste toeristen die hier ooit gekomen zijn. Morgenochtend rijden we door naar de laatste locatie waar we verblijven voordat we terugvliegen. Tijdens het raften zijn er vanaf verscheidende punten foto’s gemaakt door mensen van de organisatie. Deze zijn ook bijgevoegd.