Reis naar de oostkust

Sri Lanka, Nilaveli

Vandaag gaan verder naar Nilaveli, een badplaats bij Trincomalee.
We hadden graag nog 1 dag langer willen blijven in Anuradhapura want we hebben nog niet alles gezien. Onder andere hadden we graag naar Mihintale gewild dat rond half 6 met zonsondergang heel mooi moet zijn. We hadden gistermiddag nog kunnen gaan maar kinderen gaven voorkeur aan zwembad boven (nog meer) tempels.
Onze accomodatie (Villu Villa) was ook erg fijn. Aanrader! Er zijn veel andere toeristen en hebben verschillende tips verzameld voor de komende 3 weken.

Het viel ons ook op dat Anuradhapura zoveel schoner is dan de vorige plaatsen die we hebben bezocht; veel minder plastic en ander afval in de struiken en langs de kant van de weg.

Vanochtend hebben B&T nog een duik in het zwembad genomen. Om 10.45 werden we opgehaald door een tuktuk die ons naar het busstation bracht. Tegen 12 uur vertrekt de bus naar Trincomalee (zo'n 100 km) maar de eigenaar van Villu Villa adviseert ons om om 11 uur al op het busstation te zijn om een zitplaats te hebben. Dat is gelukt. Tegen half 12 zijn alle zitplaatsen bezet en vult het gangpad zich.
Benieuwd hoe lang de bus erover doet. De een zegt 2 uur maar de Lonely Planet heeft het over 4 uur. In ieder geval: de bussen hebben hier wel gezellige muziekjes😉.
  • ----

Inmiddels zijn we in Nilaveli. De bus heeft er bijna 3 uur over gedaan om in Trincomalee te komen. Daarna de bus genomen naar Nilaveli; deze bus deed 3 kwartier over zo'n 11 km. We waren blij dat we op plaats van bestemming waren. We logeren in Mango house. We hadden eerst iets anders geboekt maar dat wordt nu gerenoveerd. De jongen van Mango House die ons opwachtte was erg vriendelijk, de kamers zijn eenvoudig maar erg netjes, toch heeft de accomodatie weinig uitstraling. We kijken het even aan.

In de accomodatie is een gezamenlijke koelkast die we kunnen gebruiken, de jongen vertelt ons ook waar we bier kunnen krijgen, maar we mogen de koelkast niet gebruiken om bier te koelen😒. Tja...
Alcohol lijkt in deze regio minder gebruikelijk en minder goed verkrijgbaar.
Ook in het restaurantje waar we vanavond eten, wordt geen alcohol geserveerd.
Het was even zoeken naar een goed restaurant want in Nilaveli heeft geen centrum; alles ligt nogal verspreid. Na wat zoeken (en google'en), hebben we een fantastisch restaurantje gevonden: Nilaveli home food centre. Absoluut een aanrader!

Wat een goede bus! Mooi om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan!