Flop of top?

Sri Lanka, Unawatuna

Gisteren, 31 juli, zijn we afgereisd naar Unawatuna, een dorpje in de buurt van Galle aan de zuidkust van Sri Lanka. Ons oorspronkelijke plan was om na Ella naar Arugam Bay te gaan (strand aan de oostkust) voor 2 nachten en daarna nog 2 nachten naar Uda Walawe voor een safari. Maar we hebben besloten dat 1 safari voldoende is en daarnaast ook Arugam Bay te cancelen omdat dat toch wel uit de richting is. In plaats daarvan hebben we besloten om de laatste dagen van de vakantie 5 dagen te gaan 'chillen' aan de zuidkust en daar een goed hotel met zwembad te nemen.

Van Ella naar Galle/Unawatuna was nog een behoorlijke reis, zo'n 6 á 7 uur met de bus want het is wel 200 km. We hoorden ook dat (ook) deze bus wel erg vol zou zijn. Daarom hebben we gekozen voor een privéchauffeur/-busje, samen met 4 andere toeristen (uiteindelijk waren we daar € 57,- voor kwijt maar het was wel een relaxte reis).

We waren erg blij met de accomodatie die we hadden gevonden in Unawatuna, Villa in Paradise. Deze accomodatie heeft 9 kamers, een mooi zwembad en fantastische beoordelingen op Booking.com. Het wordt gerund door een Engels koppel, dus dat klonk ook goed. Helaas waren de foto's en recensies beter dan de werkelijkheid, want Villa in Paradise was een grote teleurstelling! Toen we er gisteren aankwamen, was er niemand in de Villa. Geen eigenaar, geen personeel, geen toeristen. Het regende ook nog eens pijpestelen - het is hier regenseizoen. Gelukkig was er wel een terras met overkapping waar we terecht konden.

We hadden een aantal telefoonnummers van de Villa maar op geen enkel nummer kregen we gehoor. Uiteindelijk hadden we telefonisch contact met de eigenaresse maar zij zat in Engeland. Zij zou informeren en even later werden we teruggebeld (door iemand uit Kroatië?) dat de manager eraan zou komen. Ondertussen kwamen andere toeristen die logeerden in de Villa, terug van het strand. Zij hadden de manager de dag eerder nog gezien, maar wisten nu ook niet waar die was. De manager kwam blijkbaar alleen om toeristen te ontvangen en sleutels te overhandigen en voor de rest had je als gast de villa voor jezelf....

Wachtend op de manager, zijn we op zoek gegaan naar een toilet op de benedenverdieping van de Villa. De benedenverdieping was, bleek later, nu niet in gebruik en was stoffig en niet schoon. Toen na een uur (!) de manager arriveerden, bleek dat hij ons niet verwachtte; we hadden e-mailcontact gehad met de eigenaar, maar de manager wist daar niets van af. Er was ook geen familiekamer meer vrij. In plaats daarvan had hij twee andere kamers voor ons maar die waren erg rommelig. Er kan altijd iets misgaan maar wij zagen Villa in Paradise niet meer als dé accomodatie om de laatste dagen van onze reis te relaxen.

Tijdens het wachten op de manager hadden we online al behoorlijk wat alternatieve hotels gevonden. We hebben onze backpacks gepakt en zijn vertrokken (gelukkig was het droog). Uiteindelijk zijn we in een super-de-luxe hotel beland, met niet 1 zwembad maar 2, uitgebreid ontbijtbuffet met echte koffie, lux 2-kamerappartement met jacuzzi, et cetera. Hier houden we het de komende 5 nachten wel uit😎.

Over vandaag kunnen we kort zijn. Na een zeer uitgebreid ontbijt hebben we, tussen de buien door, gezwommen in het zwembad van het hotel. Daarna klaarde het op en zijn we op het strand gaan lunchen en hebben we nog in de zee de enorme golven getrotseerd. De middag hebben we afgesloten met zwemmen in het zwembad👍🏼.