Reis naar Wilpattu National Park

Sri Lanka, Eluvamkulam

Vandaag vertrekken we naar Wilpattu National Park, het grootste maar ook minst toeristische park van Sri Lanka. Morgen gaan we op safari.

We hebben besloten om het eerste deel van de reis naar Puttalam (zo'n 95 km) met de trein te doen in plaats van met de bus. De trein doet er wel een uur langer over dan de bus, namelijk 3 uur, maar de trein is ook wel relaxt. Het verkeer is hier namelijk erg hectisch (we zijn blij dat we geen auto hebben gehuurd).
Voor de trein betalen we met z'n vijven 425 LKR, omgerekend 2,45 euro. Da's te doen.

Na Puttalam moeten we nog zo'n 30 km. We waren voornemens om dit stuk wel met de bus te doen (die er zo'n anderhalf uur over doet) maar we hebben er uiteindelijk voor gekozen om 'lux' te doen en om met twee tuk-tuks te gaan zodat we in 3 kwartier bij Wilpattu house zijn waar we de komende twee nachten logeren (voor de bus zouden we zo'n 4 euro kwijt zijn, nu betalen we zo'n 17 euro).

In Puttalam was het nogal onduidelijk. Het treinstation ligt behoorlijk afgelegen. In Sri Lanka zijn trein- en busvervoer twee gescheiden werelden, zo lijkt het. Trein- en busstations liggen namelijk vaak best ver uit elkaar.

We zijn naar de 'main road' gelopen omdat daar de bussen zouden vertrekken maar ook omdat we nog moesten lunchen. De plek waar we logeren, ligt namelijk erg afgelegen. Op de 'main road' was het behoorlijk druk maar er zijn weinig plekken om te eten. We hebben weer in een heel klein zaakje gegeten maar toeristen zijn ze hier niet gewend. Nog even in de Lonely Planet Puttalam opgezocht maar deze plek staat niet genoemd. Terwijl dit de doorgaande route is naar o.a. Anuradhapura, een zeer toeristische plek. Later kwamen we er achter dat het centrum van Puttalam nog een stuk verder was. Tip dus voor andere toeristen!

De tuk-tuk-chauffeurs waren erg vriendelijk en hebben veel over de omgeving verteld. Het laatste stuk mochten Jochem en Thirza een stuk in de tuk-tuk rijden😉.

Bij aankomst in Wilpattu house werden we opgewacht door de eigenaar Serena en zijn dochter. Het is wel helemaal back to basic. We slapen hier in twee hutjes. Na een kop thee nam Serena ons mee naar de rivier om te zwemmen. Lopend er naar toe kwamen we enorme (verse) drollen tegen. "Van olifanten", vertelde Serena.

In de avond enorm lekker gegeten! Nu vroeg slapen want de wekker staat om 5.15 uur. Om 5.45 staat thee voor ons gereed. Om 6.00 worden we opgehaald door een jeep met chauffeur om het park te bezoeken.