Leeuwenrots vs Pidurangala rots

Sri Lanka, Sigiriya

Sigirya is beroemd om de Leeuwenrots, een imponerende rots van 200 meter hoog die loodrecht uit het landschap oprijst. Maar er is ook nog een alternatieve rots, de Pidurangala Rock. In de volksmond staan beide rotsen ook bekend als de 'expensive rock' en de 'cheap rock'.
De entree om de Leeuwenrots te beklimmen, is nl. 25 dollar (zo'n 4500 rs) en 10 dollar voor kinderen onder de 12. De entree voor de andere rots is 500 rs en kinderen zijn gratis. Hoewel alle toeristen naar Sigirya komen voor de Leeuwenrots, kiest iedereen die wij zijn tegengekomen voor de beklimming van de alternatieve rots. Wij ook.

Het is fantastisch om boven op de rots de zonsopgang te zien. Daarvoor moeten we vanochtend wel om half 5 ons bed uit. Om 5 uur staat de tuktuk voor de deur en iets voor half 6 zijn we begonnen aan de beklimming. Het is een pittig stukje klimmen. Het laatste stuk is zelfs behoorlijk klauteren over rotsen (en daardoor dus extra leuk).
Om 6 uur genieten we van het uitzicht op de rots. Daarnaast hebben een fantastisch uitzicht op de 'dure' rots😉.

Om half 8 zijn we terug bij ons guesthouse en gaan we lekker ontbijten.

In de middag zijn we een hapje gaan eten in het dorp. In de rivier naast de 'main road' waren twee lokalen 'hun' olifant aan het wassen. Daarna wandelden ze met de olifant via de main road het oerwoud in (zie foto's).

Daarna zijn we gaan zwemmen in het meer. In de meeste meren zitten krokodillen maar in deze niet. Later blijkt dat in dit meer ook een kleine krokodil is gesignaleerd. Maar 'no worry', de krokodil zit aan de andere kant van het meer... De lokalen zwemmen gewoon dus wij hebben het risico ook genomen.

Boy op slippers geklommen? Prachtige foto's weer.