Relaxen

Sri Lanka, Unawatuna

De afgelopen dagen stonden in het teken relaxen. Rustig opstaan, uitgebreid ontbijten en daarna lekker zwemmen. Af en toe hebben we te maken met een fikse regenbui omdat het regenseizoen is maar voor de rest is het stralend weer.

Eergisteren zijn we in de middag naar Galle geweest, 5,5 km van Unawatuna. Galle bestaat uit de nieuwe stad en de oude stad. De oude stad (fort Galle / Dutch fort) bestaat uit circa 400 historische panden gebouwd binnen een vesting.
De Portugezen zijn begonnen met de bouw van gedeelten van de vesting. De Nederlanders hebben het in 1640 overgenomen en hebben er een stevige en degelijke vesting van gemaakt.
Veel van de gebouwen in de vesting zijn in de Nederlandse tijd gebouwd zoals het Dutch Hospital, pakhuis, de Nederlands gereformeerde kerk etc. Ook veel namen in het fort zijn nog Nederlands zoals Utrechtbastion en Akkerslootbastion. Het teken van de VOC is nog terug te vinden op de oude toegangspoort en de graven in de gereformeerde kerk zijn allemaal in het (oud)Nederlands (zie foto's).

Toen in 2004 de Tsunami kwam werd de nieuwe stad van Galle behoorlijk verwoest. Fort Galle heeft nauwelijks schade opgelopen. Ook bleek toen hoe degelijk het drainagesysteem was dat de Nederlanders hebben aangelegd.

Gisteren ben ik samen met Boy naar de Jungle beach gelopen. Een wandeling van circa 2,5 km, waarvan het laatste stuk over rotsen en kleine paadjes.

Gisteravond hebben we diverse pogingen gedaan om (WiFi)verbinding te krijgen met Nederlanders zenders zodat we de wedstrijd van het Nederlands vrouwenvoetbalteam zouden kunnen kijken. Helaas niet gelukt. De finale start zondag een uur voordat wij het vliegtuig in stappen. Die zullen we ook moeten missen.

Vandaag zijn we opnieuw naar Galle gegaan. We hadden nl. het fort nog niet helemaal gezien. Daarnaast zijn we naar het treinstation geweest om te informeren naar de treintijden. Morgenochtend vertrekken we naar Negombo, waar we ook onze vakantie zijn begonnen, voor de laatste nacht in Sri Lanka.