Acclimatiseren

Sri Lanka, Negombo

We zijn erg vriendelijk ontvangen bij onze accomatie - www.christimaresidence.com. Hier hebben we een driekamerappartement met een geweldig zwembad. De accomodatie is boven verwachting (tip: en rechtstreeks te boeken). Door de airco vannacht erg goed geslapen, en ook heel lang.
De komende twee dagen kunnen we vanuit Negombo wennen aan het Sri Lankees klimaat; het is erg warm. Overdag tussen de 28 en 31 graden; 's nachts koelt het af naar zo'n 26 graden.

De voorspelling voor vandaag en de komende dagen is onweer en donder. Weeronline geeft een magere 5. We merken er echter vandaag weinig van. Ook (nog) niet van het regenseizoen.
Doordat het in dit deel van Sri Lanka regenseizoen is, is het in Negombo nu laagseizoen qua toerisme. Dat laatste merken we wel. Het is rustig. De toeristen die we tegenkomen zijn Nederlanders.

Vanmiddag zijn we via het strand naar Negombo-centrum gelopen. Het strand was verlaten, ondanks de warmte. Hoewel het er mooi uitziet, is de vraag hoe schoon het water is. We werden op het strand wel direct aangesproken door een Sri Lankees die goed geoefend had op zijn Nederlands. Zijn Nederlandse vriend had hem, naar eigen zeggen, Nederlands leren 'ouwehoeren'. Hij droeg ook een mooie pet van Hoog Catharijne. Vervolgens haalde hij zijn handelswaar, armbandjes, uit zijn tas.
Daar moeten we weer even aan wennen, dat iedereen probeert om je iets te verkopen. En dat je altijd moet onderhandelen.
Het begon gisteravond al op het vliegveld. Buiten het vliegveld staan de taxi's die je naar Negombo kunnen brengen. Maar binnen het vliegveld werden we al aangeklampt. "No taxi's outside, no taxi's. If you want taxi, you must book a taxi inside. I can help...".

Na het strand eerst op zoek naar een kop koffie. Een goede kop koffie is zeldzaam. Maar we vonden een zaakje met echte Italiaanse koffie. Daar ook uitstekend Sri Lankaans gegeten, want het was inmiddels middag.

Daarna via de Dutch canals (de Nederlanders zaten hier van 1658 - 1802) naar het centrale busstation om te informeren naar de langeafstandbussen naar Puttalam waar we over 2 dagen naar toe gaan. Deze bussen blijken dus niet vanaf hier te vertrekken maar vanaf de 'main road'. Een beetje onduidelijk. De eigenaar/beheerder van onze accomodatie kon meer info geven. Bussen naar Puttalam (een kleine 100 km reizen) rijden zeer frequent (hij dacht twee keer per uur) en vertrekken 1,2 km van onze accomodatie vandaan. Reserveren niet nodig (en volgens mij ook niet mogelijk). Volgens reisgidsen heb je in het laagseizoen gelukkig wel grote kans op zitplaatsen... Dat zien we dan wel over twee dagen; nu genieten we eerst nog van het zwembad.