Dag 2 in Kandy: het 'horror'-hotel

Sri Lanka, Kandy

Na een fantastisch Sri Lankaans ontbijt in ons hostel, hebben we een mooie ochtendwandeling gemaakt - de heuvel op - naar hotel Helga's folly. Dit hotel wordt omschreven als een combinatie van Dali en Gaudi. De kinderen vonden de omschrijving horrorhotel beter passen 😎. Dit 'extraordinary'' hotel is helemaal beschilderd en gedecoreerd. Iedere ruimte en iedere kamer heeft een eigen design. Het is een beetje prijzig om hier te logeren, maar als je een drankje neemt (wat ook prijzig is), mag je rondlopen om het hotel te aanschouwen. Het was prachtig om te zien maar helaas ook een beetje vergane glorie.

Het was nog even spannend toen we het hotel wilden verlaten. Bij de ingang van het hotel zaten veel apen die wilden 'spelen'. Ze sprongen tegen ons op, probeerden de waterfles te pakken et cetera. Apen kunnen hondsdolheid overbrengen, dus is het oppassen dat je niet door een aap wordt gekrabt of gebeten. Uiteindelijk heeft de receptionist van het hotel een rotje afgestoken. Daarna hadden we een veilige doorgang.

Onze volgende stop was het treinstation van Kandy. Aanstaande vrijdag willen we met de trein naar Ella. Deze 7-uur durende treinreis wordt omschreven als de mooiste treinreis van de wereld. In juli en augustus is het alleen heel lastig om kaartjes te krijgen voor deze treinreis. Eerste klas schijnt al weken van te voren uitverkocht te zijn. Maar ook 2e en 3e klas kaarten zijn lastig te verkrijgen. Diverse mensen hebben we gesproken (toeristen en locals) en iedereen geeft andere informatie. De man van ons hostel gaf aan dat je alleen de avond van te voren kaartjes kunt kopen. Eerder naar het station gaan heeft geen zin. Echter backpackers uit ons hostel waren de avond voor hun vertrek juist naar het station gegaan maar zij hadden geen kaartjes kunnen bemachtigen; zij kregen te horen dat er misschien kaartjes op de dag zelf te verkrijgen zijn maar in principe was alles uitverkocht tot 24 aug.
Iemand anders uit het hostel had besloten de bus naar Nuwara Eliya te pakken en daar op de trein te stappen; blijkbaar gaan veel mensen in Nuwara Eliya eruit (terwijl het stuk tussen Nuwara Eliya en Ella het mooist schijnt te zijn). Weer anderen gaven aan dat er op de dag zelf altijd kaartjes te verkrijgen zijn, je hebt dan alleen geen zitplaats. Maar op de grond/rugzak zitten mag.
De informatie was zo onduidelijk en tegenstrijdig dat we vandaag zelf naar het station zijn gegaan om te informeren. In eerste instantie gaf men aan dat alles vol was maar na doorvragen bleek er vrijdag nog plek in de trein van 11 uur. 3e klas, maar we hebben wel zitplaatsen. Of het geholpen heeft dat we Boy en Thirza naar voren hebben geduwd bij het loket - kinderen werken altijd goed - weten we niet maar we hebben tickets!!!

Dit hebben we gevierd met een 'Europese' lunch en een middagje 'shoppen'. De middag hebben we afgesloten met een bezoek aan de Dalada Maligawa (tempel van de tand). Hier wordt de (hoek)tand van Boeddha bewaard. Deze tand werd na Boeddha's verbranding uit de as gehaald en in 313 na Chr. vanuit India naar Sri Lanka gesmokkeld. De tand zelf is niet te zien maar een bezoek aan deze tempel is absoluut de moeite waard.

Leuk om jullie verhalen te lezen. Dali horror en horror apen..... Geniet van de mooie treinreis morgen. Liefs