Tijd voor cultuur

Griekenland, Municipal Unit of Delphi

Vandaag zijn we naar Delphi gereden, om de archeologische site van Delphi te bezoeken. “Zowel de site als het museum behoren tot de belangrijkste culturele bezienswaardigheden van Griekenland,” staat te lezen op internet. We logeren hier 1 nacht. Delphi is 280 km rijden en je doet er 3 uur en 3 kwartier over. Het eerste stuk was een super-snelweg (wel tolweg, kleingeld is handig - 3,55/3,00), het tweede deel was een mooie weg langs de kust. Het is ontzettend rustig op de weg!
Onderweg hebben we ergens gegeten aan het water.

Om 15.00 arriveerden we bij ons hotel in Delphi (http://www.panartemis.gr/ ) waar we gezellig een 5-persoonskamer hebben.

Na een half uur rusten, zijn we naar de archeologische site gelopen (nog geen km). Hoewel op internet overal staat dat de site maar open is tot 15.00 uur is hij tussen april en oktober geopend tot 20.00 uur. Entree bedraagt 12,00 euro voor museum en site. Onder de 18 zou gratis zijn maar dat is blijkbaar veranderd; onder de 25 is zelfs gratis. Kinderen moeten wel ID laten zien voor de leeftijd.

We hebben ruim 2 uur doorgebracht in het museum en site. We hadden verwacht dat het enorm druk zou zijn, maar dat was het niet. Ook in de avond in het dorpje zelf waar we gegeten hebben, vonden we het erg rustig. Zeker gezien dat het hoogseizoen is.

Hieronder een aantal bezienswaardigheden die te zien zijn op de archeologische site (gekopieerd van Griekenland.net).
Verdeeld over de archeologische site zijn er meerdere culturele hoogtepunten te bekijken. In totaal zijn er 41 noemenswaardige vondsten te bezichtigen in Delphi.

De Tempel van Apollo – staat centraal op het terrein en hier zijn de ruïnes nog zichtbaar van. Als je het pad volgt vanaf de ingang kom je hier vanzelf uit. Zes zuilen staan nog (gedeeltelijk) overeind en hier profeteerde vroeger Pythia in de waarzeggersplaats of ook wel manteion genoemd. De Tempel van Apollo werd tussen 370 en 320 voor Christus gebouwd en staat op een terras van 6.000 m3 opgevuld met stenen en puin.

Een aardbeving gevolgd door een brand hebben een groot deel van de tempel verwoest. Het gebouw had een oppervlakte van 60 meter lang en 24 meter breed met oorspronkelijk 15 verschillende zuilen. Voor de muur staan smallere en hogere zuilen.

De herdenkingskapel – is het schathuis van de Atheners en werd in 487 voor Chrstus gebouwd om de goden te danken voor de zege bij Marathon over de Perzen. Het schathuis is fraai in zijn geheel gerestaureerd met twee zuilen aan de voorzijde. Je ziet deze herdenkingskapel bij de ingang van Delphi direct aan je linkerhand. Hier staan overigens vlakbij elkaar nog meer herdenkingskapellen.

De Tholos – ook wel Rotunda genoemd, ligt op het terras van Marmaria naast het heiligdom van Athena Pronaia. De tempel, een fraaie architectonisch constructie, is aan de godin gewijd. Er zijn slechts drie zuilen opgebouwd met een klein stukje van de kroonlijst erop. In totaal stonden hier ooit twintig zuilen met een hoogte van meer dan acht meter. De ronde tempel van Tholos heeft een doorsnede van 13,5 meter en werd rond 380 voor Christus gebouwd. Het is één van de hoogtepunten van de archeologische site van Delphi.

Het theater – ligt ten noordwesten van de Tempel van Apollo hier niet ver vandaan. Oorspronkelijk waren er 5.000 zitplaatsen in het amfitheater en hier werden Delfische festivals georganiseerd ter ere van een overwinning van Apollo op Python. Boven het theater liggen de ruïnes van het stadion waar de Pythische Spelen elke vier jaar werden georganiseerd. Inderdaad net als de Olympische Spelen om de vier jaar. De zitplaatsen van het stadion op de steile helling werden later pas gebouwd in de Romeinse tijd en het stadion heeft een renbaan van 178 meter lang.

Het Archeologisch Museum van Delphi – is er al sinds 1902. De collectie in het museum is exclusief uit Delphi en bevat een aantal zeer interessante en fraaie vondsten, waaronder het bronzen beeld van de wagenmenner van Delphi uit 476 voor Christus, de Sphinx van de Naxians uit 550 voor Christus en het beeld van Antinous,

Waat prachtige foto’s !!! Waat ein interessant land!!!