6 mei Istanbul

Turkije, Istanbul

Vandaag vroeg wakker en direct opgesraan om 4.30 uur om naar de moskee te gaan, de vrijdag gebedsdienst.

Na het ontbijt gaan we de de stad in, de omgeving verkennen.
We besluiten de kabelbaan naar boven te nemen, zo hebben we een mooi overzicht.
Boven eerst koffie op terras met uitzicht op de Gouden Hoorn.
Terug gaan we lopend, moeizaam op die grote keien.
Beneden aangekomen worden we onthaald door Turkse muzikanten in rood kostuum, met tromgeroffel, zang en blazers.
Ik zie een fluit en een ney.
Achteraf hoor ik van Mehmet de hoteleigenaar, dat muziek spektakel ter ere is van Mehmet de Veroveraar
die in 1453 de Christelijke wereldstad innam, de zgn val van Constantinopel.
Het doet me denken aan die Netflixfilm, waarin je zag dat de kleine Mehmet opgroeide als Sultan en op 21 jarige ten strijde trok.

Inmiddels tijd voor een lunch, de gefrituurde aardappelspies met kruiden smaakt heerlijk.
Daarna pakken we de rondvaartboot
We passeren de Ataturkbrug en de Galatabrug.
We slenteren door kleine steegjes en de grand bazar waar we aangesproken worden door alleraardigste Turken die behulpzaam zijn om ons de weg te wijzen,
Maar dit doen ze uit eigen belang, zo blijkt de kruidige thee die we aangeboden krijgen zeer prijzig te zijn.

Het einde vd middag is echt spits, we proberen ons een weg te banen door de drukt richting tram 5, zo zijn we rond 18uur weer retour.