Oostenrijk zomer 2020

Oostenrijk, Obervellach

Dag 1
De Pfaffenbergerrunde gedeelte van etappe 7 en 8. Vanuit de Hof liepen we over de Alpe Adria Trail naar molltalblick met een mooie uitzicht. Verder naar kasteel Falkenstein. De lucht betrok en net voor de bui begon konden we schuilen bij Hans en Tanja, die een restaurantje op de Pfaffenberg hebben. Het onweer barste los en na een lekker soepje konden we weer droog verder naar Bucholzer en terug naar de Gatternighof. Ca. 400 hoogtemeters.

Dag 2
Vanuit de Gatternighof de andere kant op. VIa de Kofelwandweg een steil pad naar beneden. Via waldwege richting Obervellach en over de oude romeinse weg naar de Groppensteinschlucht. Door deze schitterende kloof met enorme watervallen naar de volgende kloof de Rabisch schlucht. Weer heel anders, we liepen hier vlak langs het water. Met de bus terug naar Obervellach, waar het taxibusje ons weer naar huis bracht.
500 hoogtemeters.

Dag 3
Naar de alpiene wereld van de Grossglockner etappe 1 in het hooggebergte
Nog net op de tijd voor de bus naar Heiligenblut, daar een overstap naar het Glocknerhuis, waar onze schitterende tocht begon met een afdaling naar het stuwmeer. Om het stuwmeer naar de elisabethfelsen waar we schitterend uitzicht hadden op de gletsjer, grossglockner en de johannesberg. Over de hangbrug naar de Sandersee. Onze ranger zocht voor ons nog energiestenen. En daarna begon onze klim naar de Kaiser Franz Joseph höhe. De regen en onweer dreigde, maar we waren nog op tijd voor de bus. Het A team heeft het gelukkig ook nog gered. Onze chauffeur was zo aardig om nog even te wachten en we gingen voor hem met de pet rond. 450 hoogtemeters.

Dag 4 Danielsberg (gedeelte etappe 8) Via de Alpe Adria Trail liepen we heerlijk in het zonnetje via Gappen, Penk naar de voet van de Danielsberg. Langs het jagdlehrpad via mooie bospaadjes naar de top waar de Danielskerk staat, die we bezochten. Op het schitterende terras van het hotel Herculeshof hebben we heerlijk genoten en werden we weer met de taxi opgehaald. 585 hoogtemeters.

Dag 5
Het A en B team ging gesplitst op pad. Het A team in een rustig tempo naar de Gatternighütte, verder naar de jagdhutjes voor een welverdiende pauze en verder richting Moosboden. Onderweg genoten van het bijzondere landschap en heeft Caroline veel verteld over de planten en bloemen die we onderweg in het national park tegenkwamen. Op de terugweg nog een pauze in de Stranighütte. 600 hoogtemeters.
Het B team ging direct in een flink tempo vrij steil omhoog naar het Kaponigtal. Via het bahntraject met schitterend uitzicht naar Lassach, waar we weer op de Alpe Adria Trail terecht kwamen. Verder omhoog en over een avontuurlijk bospaadje naar het hotel restaurant Himmelbauer. Een heerlijk plekje met mooi uitzicht over de omringende bergen. Met het taxibusje weer terug naar de Gatternighof. 885 hoogtemeters.