Oostenrijk Winter

Oostenrijk, Obervellach

Sneeuwschoen wandelweek 25 t/m 31 januari Obervellach Gatternighof

Dag 1
Uitleg en aanmeten van de sneeuwschoenen. Met 4x4 bus vanuit de Gatternighof reden we een naar een hoger gelegen stuk van de Pfaffenberg. Van hieruit op de sneeuwschoenen naar de Huberalm, waar we een rustpauze hadden. Verder zonder pad over almen omhoog en via bospaadjes weer terug naar het vertrekpunt. 300 hoogtemeters.

Dag2
Met 4x4 busje naar het Kaponigtal.
Een schitterende wandeling door de kernzone van het Narionaalpark Hohe Taurn naar de Bodenhutte en langs de Kaponigbach tot aan de beklimming naar Moosboden. Onderweg veel uitleg over flora, fauna en geologie door onze gids Ron Kapteyn. Bevroren watervallen en gemzen gezien. Op de terugweg een zirbenschnapps in de Bodenhutte en heerlijke goulaschsoep in de Gatternighutte. 450 hoogtemeters gemaakt.

Dag 3
Een gedeelte van onze groep gaat naar de wellness het Felsenthermen in Bad Gastein en de anderen met de luxe bus van Ron naar Heiligenblut. We maakten we een mooie ronde over de Apriacher Almen. Hier heb je een schitterend uitzicht op de Grossclockner. Jammer genoeg was het zwaar bewolkt maar de tocht was toch zeer de moeite waard. 450 hoogtemeters gemaakt.

Dag 4
Met 4x4 bus naar de Huberalm. Een mooie maar stevige klim naar Labiges Kopfl op 2000 meter. Hier een 360 gr panorama blick op een aantal 3000er en zicht tot aan Slovenië en de Lienzer Dolomieten. Er stond vandaag een stevige wind, maar het was heel helder. Super afdaling door de tiefschnee. 610 hoogtemeters gemaakt.
Dag 5
De kroonroute van deze week. Met taxi naar het Tauerntal. Hier stapten we over op een 4x4 bus naar de Jamnigalm. Het had die dag ervoor hier gesneeuwd en de lucht was helemaal blauw. Door de ongerepte sneeuw trok Ron het spoor en kwamen we terecht in een sprookjeswereld. In de kom van een aantal 3000ers maakten we een schitterende tocht met een pauzestop bij een klein hutje. Door een bos van alpendennen (zirben)en sparrenbomen terug naar vertrekpunt. Hier stonden de sleeën voor ons klaar voor een 6 km lange afdaling naar de Stockerhutte, waar we van een welverdiende drankje konden genieten.

Sneeuwschoen wandelweek jan 2020: Voor de 2e keer deelgenomen, het was wederom genieten!​Een landschap zo mooi en onbedorven, eindeloos maagdelijk witte sneeuw hellingen.​Bijna een mystieke ervaring en een euforisch gevoel overweldigt mij als we na een klim de boomgrens passeren en uiteindelijk de top bereiken en elkaar "Bergheil" toewensen. Hierboven op de top zien we een 360 gr panorama blick op een aantal 3000er en zicht tot aan Slovenië en de Lienzer Dolomieten. ​Daarna een afdaling door de tiefschnee. Die dag hebben we 610 hoogtemeters gemaakt.​​En dat alles onder deskundige leiding van onze gids en ranger Ron Kapteyn. Wat een heerlijk veilig gevoel om met hem en de rest van het gezelschap op pad te zijn.​​Op de Gatternighoeve is het goed toeve, schoon en modern sanitair, fijne douches en een heerlijke keuken met gevarieerde en gezonde menu s.​Voor mij is het hier echt thuiskomen.​Tot volgend jaar!