Dag 8 Deresenek - Sultandagi

Turkije, Sultandağı

Vandaag een vlakke wandeling door de landelijke dorpjes en langs vele vruchtbomen.
We krijgen onderweg van alles aangeboden: appels, walnoten, linzenbroodjes met karnemelk.
De mensen zijn vrijgevig...en dat terwijl ze zelf nauwelijks te eten hebben.
Heel bijzonder om te zien hoe blij de mensen zijn om te geven.

We bezoeken de tombe van Ecem Sultan, en Yakasenek bij rrn oeroude moerbeiboom.

We lunchen bij een dorpscafe, van al de gekregen appels en walnoten. Sedat haalt nog snel war brood en kaas.
Een echte pelgrims picknick maaltijd.

Het is een dag vol ontmoetingen.
Een Duits sprekende Turk die in Berlijn woont en werkt en nu hier in zijn dorp op vakantie is, biedt ons thee aan in een café waar oude mannen zitten te rummikuppen.
De Berlijner vertelt ons over het leven hier, dat het moeilijk is om rond te komen. Zo is de kersenteelt arbeidsintensief, kost veel water, elektra en bestrijdingsmiddelen, zodat het nauwelijks lonend is.

Tenslotte een bezoekje aan de burgemeester, muhtar van Yesilciftlik, voor een stempel.

Savonds weer een maaltijd in Sultandagi, rijst met witte bonen, de yoghurt is dit keer ranzig, die laat ik staan.