Alpen Adria Trail 2021

4 sep 2021 - 11 sep 2021

De Alpe Adria Trail is een lange afstandswandeling van 43 etappes.Deze start aan de voet van de Grossglockner in Oostenrijk en eindigt in Muggia Italie.
In de afgelopen 4 jaar hebben we verschillende etappes, met enthousiaste deelnemers, van deze lange afstandwandeling gelopen.
Als vervolg op de etappes die we in 2019 hebben gelopen hebben, gaan we nu zuidelijker Italie en Slovenie in met de etappes 28 tot en met 32 van de Alpe Adria Trail. De start is in Cividale del Friuli, waar we 2 nachten verblijven. Cividale is een klein historisch, romantisch stadje dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Van hier uit lopen we de etappes 28 en 29.

Deze wandelvakantie bestaat uit: 5 wandeldagen met een gediplomeerde Nederlandse gids en bagagevervoer, 6 overnachtingen in 3 sterrenhotels of pensions op basis van 2 persoonskamers met halfpension. Eenpersoonskamer tegen meerprijs beschikbaar euro 175.

Bagagetransport van: Cividale-Breg bei Golo Brdo, Breg bei Golo Brdo-Smartno, Smartno-Cormons, Cormons-Gradisca d’Isonzo, Gradisca d’Isonzo-Cividale

WANDELPROGRAMMA

1E Dag 4 september
Reis naar Udine per trein, vliegtuig (Triest of Venetie) of auto. Op eigen gelegenheid. Goedkope treinkaartjes zijn vanaf een halfjaar voor vertrek te boeken via www. bahn.de, www.oebb.at of NS internationaal en treinwinkel., of kijk op de Omio app. Transfer van trein station Udine naar hotel/pension in Cividale om 18.30 uur. Mocht je om deze tijd niet in Udine kunnen zijn, dan moet je helaas eigen vervoer regelen naar Cividale. Heeft de trein met aankomst om 18.16 vertraging, dan wordt er uiteraard gewacht. Overnachting in Cividale.

2e Dag 5 september Tribil di Sopra-Cividale
Met een taxibusje naar Tribil di Sopra, waar we starten met etappe 28 een lange etappe bergop, berg af door kastanjebossen en over groene weiden. Onderweg passeer je oude vestigingswerken van de eerste wereldoorlog. Na een fikse klim bereiken we het middeleeuwse bedevaartsoord Castelmonte, van waar we een schitterend uitzicht hebben. Daarna gaat het bergafwaarts , de heuvels uit naar het door Julius Caesar gestichte stadje Cividale. Overnachting in Cividale. Looptijd 7.30 uur, 23,4 km. stijging 616 meter, daling 1121 meter.

3e Dag 6 september Cividale-Breg bei Golo Brdo
We starten met een rondwandeling door Cividale met daarna een vrij vlakke etappe. We lopen deze Italiaans-Sloveense etappe door de lieflijke heuvels van de Colli Orientali del Friuli. Een mooi wijngebied, waar ook vijgen en citroenen groeien. De regio Brda heeft een prachtige natuur. Overnachting Breg in Slovenie. Bagage is al in hotel/pension. Looptijd: 4.15 uur, 13,1 km. stijging 301 meter , daling 281 meter.

4e Dag 7 september Breg bei Golo Brdo-Smartno.
We starten hier met etappe 30 die vandaag door het idyllische wijngebied Brda in Slovenie loopt. We wandelen door het dorp Vrhovije met de St. Andreas kerk met oude fresco’s. De Krcnik rotsenbrug die over een kloof loopt en zien het kasteel Dobrovo in renaissancestijl liggen. Na een korte trip 144 treden naar de uitkijktoren Gonjace, met een mooi uitzicht eindigt deze etappe in het schilderachtige dorpje Smartno, waar we overnachten in modern hotel, met eigen wijngaard. Bagage is al in hotel. Looptijd 7.45uur, 25 km. stijging 699 meter, daling 623 meter.

5e dag 8 september Smartno-Cormons
We vertrekken uit het middeleeuwse ommuurde Smartno met vijf verdedigingstorens voor etappe 31 die ons weer naar Italie begeleid. We zijn nog in het mooie heuvelachtige wijngebied. Dit wijngebied is vooral bekend om zijn fantastische witte wijnen. De wijndorpen Kozana en Medana hebben een rijke traditie en staan bekend om hun gastromonie. Vanaf de kerk Madonna del Soccorso uit de17e eeuw hebben we een mooi uitzicht op het stadje Cormons, onze overnachtingsplek van vandaag. Bagage is al in hotel Looptijd 5.00uur. 15,7 km. stijging 362 meter, daling 565 meter.

6edag 9 september Cormons-Gradisca d’Isonzo
Vandaag een vrij vlakke etappe door het vruchtbare landschap richting het dal van de Isonzo, de rivier die we in Slovenie hebben leren kennen als de Soca. We wandelen door dit mooie landschap en zien in de verte de Julische Alpen en de Dolomieten. We passeren het natuurgebied Laghetti Rossi bekend om de watervogelwereld. Over de heuvels van Farra d’Isonzo verschijnt de stad Gradisca, het eindpunt van deze etappe.Bagage is al in hotel/pension. Looptijd 5.15uur.17,3 km .stijging 145 meter, daling 159 meter. Bagage is al in hotel

7e dag 10 september vertrek om 6.00 uur met bagage naar Udine. De trein vertrekt om 7.14 naar Villach-Mannheim (overstap naar richting Arnhem, Utrecht Amsterdam aankomst 21.58) Dusseldorf-Herzogenrath . (aankomst 20.22 3x overstap) (aankomt 21.22met2xoverstap)

Reis van Udine naar Nederland op eigen gelegenheid.

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Annette.aan.de.wandel volgen

Ontvang een email zodra Annette.aan.de.wandel een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis