Etappe 2. Balurocs - Furnazinhas.

Portugal, Furnazinhas

Etappe 2 van Balurocs naar Furnazinhas.

Overnachting: Wederom in Casa do Vale das Hortas (Turismo Rural)
Afstand: 14.3 km  18 km

Deze etappe belooft een easy etappe te worden. Toch ervaar ik deze dag als vermoeiend, geen café onderweg, alleen aan het einde van de etappe.
Met de auto worden we opgehaald om te eten en slapen in Balurcos. Het eten en slapen is duur, we voelen ons in de maling genomen, we zijn veel te naïef geweest. Furnazinhas blijkt een aardig dorp waar een hele nieuwe Casa do Lavrador is. Jammer dat we die gemist hebben.

Vooralsnog brengen vooral ouderen de Via Algarviana tot leven. Zoals het echtpaar Judith (64) en João Henrique (69) uit het dorpje Furnazinhas. Ze werkten als ambtenaar en maakten na hun pensionering van het oude familiehuis van João, die in het dorp werd geboren, een guesthouse.
Hun Casa do Lavrador (het Huis van de Bouwvakker) omvat drie luxe appartementen. Het kleine witgele complex is van alle gemakken voorzien, zelfs van buitendouches waar mountainbikers hun fietsen kunnen afspoelen. Met hun enthousiaste kok Olivia (72) doen ze er alles aan het hun gasten naar de zin te maken (adus Trouw). Bijzonderheden deze dag zijn de grote Aloe Vera’s en de doorsteek door de rivier..