Aankomst in Alcoutim

Portugal, Alcoutim

Aankomst in Alcoutim:

Aankomst: Faro om 8.55 uur , vervolg trein naar Vila Real de Sante Antonio (VRSA), aankomst rond het middaguur. Een heerlijke lunch genoten omdat we toch moesten wachten op de bus.
Vervolgens met bus EVA om 17.10 uur naar Alcoutim, aankomst 1½ uur later, tegen zonsondergang.
Overnachting: Poussade de Juventude in Alcoutim, een prima adres met een sober ontbijt, en schitterend gelegen aan de Rio Guadiana.

In VRSA hebben we alle tijd om te lunchen bij Di Vino aan de kade, de Av. Republica 79.
Het is een weerzien met mijn amigos Bea en Carlos. We genieten van een heerlijk biertje, tappas en gegrilde tonijn (belly).

De bus naar Alcoutim zal pas om 17 uur vertrekken, dus kijken we nog wat winkeltjes en kopen we alle 4 een zonnehoed van papier.
Later zal blijken dat we die tijdens de tocht hard nodig zullen hebben.

Bij aankomst is het al aardig donker, maar de volle maan verlicht het zwembad aardig. Toch besluiten we om de volgende ochtend te gaan zwemmen. De volgende ochtend is het heel fris, maar met de opkomende zon en het uitzicht op de Rio Quadiana heeft het zwemmen iets magisch.

Na het zwemmen nuttigen we het ontbijt op het terras van Poussade de Juventude met uitzicht op De Rio Guadiana, deze rivier vormt niet alleen een landsgrens, maar scheidt ook twee tijdzones. Als de kerkklok van het Spaanse San Lucar de Guadiana acht keer slaat, klinkt die van haar Portugese zusterstadje Alcoutim zeven maal. Die ene klokslag minder markeert ook een tempo- en mentaliteitsverschil; het leven aan de Portugese kant van de rivier verloopt merkbaar trager, stiller en ingetogener dan aan de overkant, aldus Trouw.