Kruistocht te water

Spanje, Vilanova de Arousa

Vandaag staat ons een boottochtje van ongeveer anderhalf uur te wachten. Het is de enige kruistocht over het water ter wereld (!) en dat maakt hem uiteraard bijzonder. We moeten daarvoor om half 8 al voor vertrek klaarstaan dus lekker vroeg op. Ontbijt op de kamer en geen koffie…
We varen de haven uit langs de mosselkwekerijen. Ze zijn daar bezig en dat maakt het interessant om even bij stil te staan en te zien hoe dat in zijn werk gaat. Het is een soort drijvend plateau waar touwen aanhangen waar de mosselen zich aan hechten. De vissers halen het touw op en met een soort bezem vegen ze vervolgens de mosselen van het touw. Dit is vergelijkbaar met het ritsen van aalbessen. De grote mosselen worden eruit gezeefd en gaan naar de markt, de kleinere en middelgrote krijgen de kans zich opnieuw te hechten en te groeien. Leuk om te zien. En op een enthousiaste manier verteld door onze kapitein.
De haven waarin we varen heeft te maken met eb en vloed, hoogteverschil is ongeveer 4 meter dus er moet wel rekening mee worden gehouden.
De kruistocht is een ingewikkeld verhaal ter voorbereiding van Pasen en vertelt over de laatste dagen van Jezus vanaf de veroordeling tot aan zijn kruisiging en alles wat daar tussen zit.
Daarnaast is nog het verhaal van onze Jacobus, apostel en pelgrim. We zitten nu in Padron waar we met de boot naar toe zijn gevaren. Jacobus heeft in Padron gepredikt maar helaas was dat niet zo succesvol, hij heeft weinig mensen kunnen overhalen om zich te bekeren. Hij is daarop weer teruggegaan naar Jeruzalem, heeft niet lang meer geleefd. Zijn lichaam is op een bootje zonder riemen de Middellandse Zee op geduwd en uiteindelijk is het bootje de rivier opgedreven, in Padron tegen een pilaar opgebotst en aan land gebracht. Padron heeft ook zijn eigen credencial van de Camino πŸ˜„.
En een hele bijzondere lunchplek bij Pepe, waar ik behalve lunch ook een knuffel en kus op mijn voorhoofd kreeg. Ben dus gezegend en ga Santiago bereiken πŸ˜…
Waarom de Camino eindigt in Santiago de Compostella (veld van de sterren) is een beetje onduidelijk maar er ligt wel een relikwie van Jacobus.
Enfin , vandaag stond dus helemaal in het teken van Jacobus πŸ™‚

Haha voor de afwisseling een potje ganzenbord, en een officieel certificaat van je zegening weer een ervaring die niet iedereen meemaakt. Hoe bijzonder. πŸ‘ŒπŸ˜‡