Hello, goodbye

IJsland, Reykhólahreppur

Vandaag was weer een heel bijzondere dag. Het nadeel van mooi helder weer is dat het ‘s nachts meestal wel echt afkoelt..... Maw, het was wel echt fris vannacht, we hebben er een dekentje bij gepakt. ❄️❄️.
Maar als de zon schijnt is hij ook wel lekker warm. Dus hup , schoenen aan, stokken mee en op naar de Svörtklettur ofwel de zwarte rotsen. Een lekker klimmetje omhoog waarna ons een mooi uitzicht is beloofd over de fjord richting het schiereiland Snaefellsness, wie weet krijgen we de gletsjer nog te zien . Dat lukt niet, het is op dat moment nog net iets te bewolkt al heldert het ook weer op. Het uitzicht is prachtig dan en we blijven toch even lekker genieten. Naar beneden, even lunchen en dan gaan we weer op weg.
Ik heb gelezen over de verblijfplaats van Eirik de Rode, de meest beroemde Viking van IJsland. Ze hebben de boerderij van hem een beetje nagemaakt in stijl dus daar gaan we heen. Superleuk! Echt een openluchtmuseum in het klein, we vallen met onze neus in de boter want als wij er zijn breken ze de oven open waarin ze al de hele zomer aan het experimenteren zijn om ijzer te maken op de manier van de oude Vikingen. Tot nu toe is het nog steeds niet gelukt. Ik speel een Vikingspel met 1 van de mensen, wat een beetje iets weg heeft van schaken. Tot onze verbazing win ik ook nog 😅😅.
Wat me opvalt is dat de manier van leven, en overleven in grote mate overeenkomt met hoe wij Nederlanders dat deden in de oudheid. Terwijl de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten toch niet zo groot was. In elk geval weer een prachtige dag, we hebben genoten.

Onze eerste week zit erop. Het westelijk deel is een bijzonder gebied, nog een beetje onontdekt, ruig en leeg. En mooi, met hele goede wandelmogelijkheden . Nu zijn we dit deel uit en zijn net het noordelijk deel binnengereden, en in een kwartier tijd ben ik al meer auto’s tegengekomen dan in de hele voorgaande week 😆🚐🚐🚘🚘. Maar ja, dit is de ringweg no 1 dan ook hè. Wij zijn benieuwd 😊😊, hello Noord-, goodbye West-IJsland .

Super interressant al die oudheidsdingen! Lijkt me echt tof om een keer te zien en mee te maken. Dat schaap kijkt trouwens wel erg verliefd, haha!