Een lekker rustig dagje

IJsland, Sveitarfélagið Hornafjörður

Het weer is gelukkig wat opgeknapt en we kunnen rustig de tijd nemen om Strokkie en omgeving nog een bezoekje te brengen. Strokkie is vast blij om me te zien want als we aan komen lopen geeft hij een knoepert van een spuit en nog 2 flinke nabranders om ons te verwelkomen 😂😂. Het duurt dan ook een tijdje voor de volgende uitbarsting en die is dan weer niet zo spectaculair. Je kan ook niet alles hebben hè, volgens Arie is er wat “hersteltijd” nodig.....
We lopen even de heuvel op om de omgeving rond te kijken en zo krijg je ook een prachtig beeld van de hele plek en de vallei aan de andere kant. En opnieuw verbazen we ons over dit land en zijn bijzondere fenomenen. We zeggen deze plek vaarwel en stappen weer in de auto, op naar het volgende. Dat wordt een warme duik in een warm bad. Wel een beetje aangelegd maar met een fantastisch uitzicht over een prachtig meer. Wat deels verwarmd wordt door hete bronnen, dus niet overal in het meer en aan de oevers is de temperatuur gelijk, we worden gewaarschuwd. We raken wel heerlijk ontspannen ☺️☺️☺️.
Het volgende reisdoel is Dingvellur en dat is waar we ons kamp weer opslaan . Maar wat een bijzondere plek is ook dit! Natuurlijk de prachtige natuur maar van oudsher is dit ook de plaats waar alle stammen van IJsland samenkwamen om recht te spreken. Deze vallei vanuit alle windstreken goed bereikbaar en waarschijnlijk is dat de reden.
Ook is dit precies de plek waar IJsland langzaam maar zeker in tweeën wordt gedeeld. Precies hier is de breuklijn tussen de 2 grote tectonische platen die uit elkaar drijven en waar dit land op is ontstaan. Vandaag zijn we dus van de Euraziatische plaat overgestapt naar de Atlantische en weer terug. 😱😱😱 Landschappelijk hebben we daar overigens niet heel veel van gemerkt maar er waren wel wat foto’s van plotselinge gaten in het wegdek...... en dat niet eens zo heel lang geleden...... Het doet ons afvragen hoe veilig het hier eigenlijk is. Aan de ene kant loop je op keiharde rotsen maar daaronder kan zomaar een gat zitten!!! Het is en blijft een bijzonder land.

Schitterende foto's, wonderbaarlijk land.......

Ingrid 2019-09-12 20:09:05

Grappig weetje: die touwerige, stroperige lava die je steeds ziet, heet pahoehoe (spreek uit pahoihoi). De naam komt uit Hawaii. Geniet nog eventjes van die laatste daagjes <3!