Myvatn en omgeving

IJsland, Egilsstaðir

Als we opstaan ruik ik nog steeds de rotte eieren van de zwavellucht en ik zal merken dat dit ook zo blijft. Arie’s onbetaalbare wandelingenboekje geeft een mooie aan in de omgeving bij Dimmuborgur, en we pakken de kuierlatten weer op en gaan met die banaan. De wandeling heeft 2 vreemdsoortige effecten, de ene is leuk want vertelt het verhaal van een trollenfamilie, de yul-lads, daar vinden we ook allerlei van terug in de wandeling. De andere is gek want het pad is geasfalteerd voor een groot deel waardoor we het effect van een park krijgen. Op de een of andere manier past dat niet bij onze IJslandervaring tot nu toe. De omgeving blijft echter wel ontzettend mooi ⛰🗻🌾🍁🍂.
Na de wandeling bezoeken we op de terugweg nog een grot met een poeltje erin. Hier mocht je niet in zwemmen maar was ook niet uitnodigend. Daarnaast was een hele grote scheur in het landschap. Die IJslandse bodem is toch wel heel bijzonder. Daarna beklimmen we nog een hele grote, zwarte stofkrater. Wat is het toch een gek land, op een plaats vind je een prachtig meertje met een moerassig veendeel en een rijkdom aan vogels (in het goeie seizoen), even verderop kookt de grond en komen de hete zwaveldampen de bodem uit, weer iets verderop is een grote zwarte krater en als laatste vind je begroeide lava met een berkenbosje, heide en mos. En dat alles in één keer 360 graden ronddraaien........
Arie neemt ‘s avonds nog een duik in het Myvatn natuurbad, ik besluit dit keer over te slaan.
Morgen moeten we vroeg op voor onze bustour naar Askja, in de voorbereiding maken we alvast onze “vreetzak” klaar met het gebruikelijke recept: broodjes met gebakken ei 😜😜🍞🍳🍞🍳

Het is iderdaad een land met vele gezichten zoals te zien op de foto,s wat zijn het mooie plaatjes zeg . Filmlocaties waardig. Hopelijk smaken de broodjes gebakken ei lekker met die rotte lucht nog in je neus haha. En zoiets heet geen "vreetzak" maar een lunchpakket. Hebben jullie al de geizers gezien? Ben benieuwd naar de volgende verslagen en foto,s grtjs.