Kathmandu city

Nepal, Kathmandu

Vandaag een hele drukke dag gehad met ontzettend veel indrukken! Gelukkig hadden we een hele leuke gids die ons heeft rondgeleid en een chauffeur. Ergens denk ik wel dat we soms beter hadden kunnen lopen, verkeer hier is echt een drama, maar ach.
Uiteraard zijn we naar de stoepa van Bodhnath geweest, een van de mooie en bekende stoepa's. Daar zijn we nog getuige geweest van een ceremonie van een overledene. En natuurlijk de uitleg van onze gids die mega veel wist te vertellen over de mantra's die gezongen worden en de gebedsmolens die gedraaid worden.
Daarna zijn we naar het Pashupatinath complex gegaan, een voor de hindoestanen een belangrijke plek waar zij hun overledene kunnen eren met rituelen waarna deze op dezelfde plek een eindje verderop worden gecremeerd. Een beetje vreemd wel om mee te maken, maar voor hun heel gewoon.
Als laatste zijn we bij monkey-temple geweest een voor de boeddhisten een hele belangrijke plaats. We vielen weer met onze neus in de boter wat dat betreft want het is first-full-moon-monday. En dat betekent dat zowat iedere boeddhist daar naar toe gaat om zijn rituelen uit te voeren en Boeddha te vereren. Een beetje druk dus. Als er iets is wat ik wel heb begrepen is dat alles hier een betekenis heeft, een legende en een verhaal. Godsdienst is zo verweven in het dagelijks leven, onvoorstelbaar.
Wat ik ook erg leuk vind is dat er nog zoveel vakmanschap is, en handwerk. Het wordt ook van vader op zoon overgedragen en men is daar trots op! Aan de achternaam is ook af te lezen wat iemand voor beroep heeft . Was dat heel vroeger bij ons niet ook zo?
In elk geval, heel veel indrukken gehad, heel erg genoten 😊

Morgen begint de eerste trekking........ Gaat een lange dag worden !!