Jokulsarlon

IJsland, Sveitarfélagið Hornafjörður

Als we wakker worden voelt het toch wel vreemd, bij een boer. Er is ook niks, geen wc, geen wasbak. We maken maar snel een ontbijt en gaan op weg naar dat meer met die ijsbergen. We willen nog proberen of we zo’n tour met een zodiac op het meer kunnen regelen. Rijdende weg wordt het weer steeds mooier en als we bij Jokulsarlon aankomen schijnt de zon. En wat is dat bijzonder weer zeg.... De ijsbergen, bergjes, drijven in de zee in de branding. Of liggen daar nog op het strand te liggen. En aan de andere kant van de weg is het helemaal spectaculair. Dat meer met die gletsjer op de achtergrond en die verschillende ijsmassa’s die in het water drijven richting zee. Eigenlijk is het niet te beschrijven zo bizar, zo bijzonder. We zijn er ook getuige van als er een brok afvalt van zo’n berg en onderdompelt in het meer. Natuurlijk gaan we die tocht met die zodiac maken en dan komen we heel dicht bij de gletsjer. Daar breekt ook een stuk af. De gids vertelt dat ijs heel onvoorspelbaar is. Nu ligt het meer vol, de week ervoor hebben ze tochten moeten afzeggen omdat het hele meer leeg was!!! Geen berg te bekennen 😱😅. Ook zij moeten uitkijken, de brokken die afbreken kunnen in het meer ook nog eens breken of gaan kantelen. En dan kan het best gevaarlijk zijn. Maar mooi is het.
‘s Middags zitten we in Skaftafell. Dat zit maar even verderop en is een prachtig groen wandelgebied met uitzicht op de gletsjer. We treffen wel weer een buitje, jammer genoeg, dat betekent weer tijd voor ons reisverslag....... Gelukkig heldert het ook op en kunnen we nog een korte wandeling maken naar de gletsjer.
Tijd om te eten, te douchen en te gaan slapen. Na een verschrikkelijk mooie , bijzondere dag 😊😊