Einde Bardia

Nepal, Patan

De tweede dag staat een bootsafari gepland. We vertrekken vroeg in de ochtend naar een andere plaats, Chisapani om van daaruit de rivier af te zakken. Bijna was de safari niet doorgegaan wegens gebrek aan water, ze waren met bruggen en overgangen bezig geweest en hadden delen van de rivier gestremd. We gaan op weg met een rubberboot, die onderweg nog ongeveer 4x moet worden bijgepompt ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€. Ach , Nepal, zolang het werkt werkt het. Het eerste deel is niet veel aan, pas na de lunch komen we in het groenere deel en gebeurt er weer meer. En als we in de boom moeten blijven hangen in verband met een close en counter met een overstekende rhino kan ook deze dag absoluut niet meer stuk!!!!!!
De volgende dag gaat Marie op avontuur op de fiets ๐Ÿšฒ๐Ÿšฒ, en het moet gezegd worden, ze fietsen niet beroerd!! En die zadels, heerlijk breed en super goed geveerd, ik wil ook een Nepalees zadel!!!!!!! Onderdeel van deze tocht is ook weer een wandelingetje door het plaatselijkeโ€‹ parkje. Omdat hier nu eenmaal niets is wat het lijkt of wat je verwacht ontaardt dit ook weer in een ware ontdekkingstocht ๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž, we struinen door smalle paadjes in ganzepas achter de gids aan, leren spoorzoeken (rhino footprints in the dust), de rivier doorwaden en uiteindelijk zien in het struikgewas 2 rhino's liggen. Althans we zien 2 grijze hompen en af en toe een paar oren bewegen...... Het blijft bijzonder ๐Ÿ˜Š. Voor we helemaal terugfietsen krijgen we nog een echte Tharu lunch aangeboden in een echt Tharu huis. De Tharu is de bevolkingsgroep van deze streek. Het huis bestaat uit een woon/slaapvertrek, gemaakt van leem met een dak van riet. De keuken is een apart gebouw. Ze zijn wel slim hoor, deze mensen, want binnen is heteen heerlijke temperatuur. En de lunch, goddelijk lekker weer......
' s Middags wandelen we naar het elephant breeding centre. Ze fokken ze hier, deels om de soort in stand te houden en deels om ze te laten helpen bij het beheer van het park. Speciaal omdat met behulp van de olifanten een veel groter deelvan het park kan worden onderzocht op illegale activiteiten zoals stropen of jagen. Het is een mooi gezicht om ze te zien terugkomen! Het blijven mooie dieren. Soms hebben ze last van wilde olifanten die hier ook voorkomen, als wij kijken blijft het rustig.
's Nachts krijgen we een flinke onweersbui en dat maakt dat de volgende dag er geen elektriciteit is en we moeten zuinig zijn met water want het kan niet opgepompt worden. Prima. We zijn snel klaar met inpakken en gaan nog even een kop koffie halen bij de Sunset review bar tegenover de olifanten. Heeft prima koffie, slechts 1 doordrukapparaat, dus als er meer klantenโ€‹ zijn die koffie willen moet je doordrinken ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜โ˜•โ˜•โ˜•! We raken daar aan de praat met een Oostenrijkse die vrijwilligers werk heeft gedaan. Cement draaien en stenen sjouwen. Zwaar maar veel voldoening gevend.....
Dan worden we weer naar het vliegveld gebracht, onderweg stoppen we bij een brug waar schildpadden en krokodillen te zien zijn. Ze zijn wel ver weg maar ook van een afstandje weer leuk om te zien.
Het vliegtuig heeft 1 1/2 uur vertraging en wachten op zo'n klein vliegveld duurt altijd lang..... Een klein propellertoestel voor ongeveer 30 personen en het zit vol! Onderweg zien we nog een glimp van de bergen, we vliegen boven de wolken, maar eigenlijk is het al te donker. Het gasthuis waar we overnachten is weer een pareltje โ˜บ, prachtig authentiek. Niks voor lange mensen want het zijn echt lage plafonds en lage deuren. Maar zo leuk!!!!!! 's Morgens om 5 uur worden we gewekt door het gebeier van de klokken van de tempel die op het pleintje staat. Gelukkig kunnen we ons nog lekker even omdraaien.
We nemen een vroeg ontbijt en gaan nog even de stad in. Hoe leuk was dat!!!!! Er is een festival bezig waarbij twee soortement praalwagens iedere dag een stukje door de stad worden getransporteerd. Natuurlijk wordt er heel veel geofferd door de Nepalezen, dat hoort erbij. De wagens staan op Durbar square, één van de beroemdste pleinen van Patan, hè stadsdeel waar wenu zitten. En dat is ook een prachtig deel, met ontzettend veel mooie gebouwen,leuke straatjes en een aparte bouwstijl. Je ziet wel dat dit deel flink getroffen is door de aardbeving, gelukkig zijn ze al weer bezig om te restaureren en op te bouwen.
En dan zijn we nu aangeland in het Yogacentrum. Zal ons benieuwen.....

Zen Zen Zen ben ook benieuwd naar de yoga ervaring en hoe ze dat daar beleven. Geniet er maar van!!! Grtjs Geria

Ria 2017-05-02 10:54:56

wat een ervaring is dit!