Dag 36, vrijdag 13 december 2019

Argentinië, Cachi

Gisteravond, vlak voordat we in slaap vallen, barst een stevig onweer los. Na een allerbeste klap valt meteen de stroom uit. Gelukkig maar heel even. Volgende stop: Cafayate, gelegen in een vallei tussen de bergen en het is een wijnstreek van Argentinië. De afstand vanaf Cachi naar hier is ongeveer 165 km, maar de tijd die we erover gaan doen staat in geen enkele verhouding. Wanneer we onze hotelkamer uit stappen, kijken we tegen bergen aan die we gisteren niet zagen. Het zijn maar kleintjes, variërend tussen 5800 en ruim 6300 meter hoogte. Op sommige ligt een beetje sneeuw. Mooie blauwe lucht erbij en het plaatje is compleet.

We vertrekken om kwart over negen. We rijden Cachi uit en komen gelijk op een ongeasfalteerde weg, maar die is echter in een uitstekende conditie. Af en toe heel breed en soms ook zo smal dat er net 1 auto over kan. Deze weg met ongeveer 1 miljoen bochten duurt ongeveer 130 km en gaat via de bergen. Werkelijk waar, een bizarre en waanzinnige tocht. Niet wat betreft gevaar of 'eng' maar gewoon wat betreft de wisselende omgeving. Het gaat eerst langzaam omhoog. Het is een weg die langs de rand van de bergen gaat met meestal links een rivier en rechts de meest fantastische berg/rotsformaties. Het is flink warm en zonnig. We stoppen regelmatig om wat foto's te nemen en een stukje te filmen maar wat we zien, is bijna niet vast te leggen op foto en/of film. Rotsen en bergen in alle kleuren. Het ene moment waan je je in de woestijn en een bocht verder in het 'land van melk en honing'. De rivier, hoe klein ook op dit moment van de droge periode, zorgt dat er landbouw kan worden uitgeoefend en dan is het meteen groen. Geen water betekent direct: dorheid.

Het is echt een prachtige tocht en om15.00 uur zijn we in Cafayate Wine Resort. Het ligt buiten de stad aan het eind van een dirt road tegen de bergen aan. Het is redelijk chic en we krijgen een mooie kamer met een veranda met 2 ligstoelen en uitzicht op druivenstruiken. Om het geheel compleet te maken: er worden 2 glazen witte wijn als welkomstdrankje gebracht. Na de wijn vallen de ogen dicht. En daarna nog voor een heerlijke maaltijd hier in het restaurant van het resort. Oh wat voelt dit vreselijk decadent, maar wel heerlijk als een na laatste 'ruststop'. Er is een grasveld, zwembad, ligstoelen, airco en we zijn hier 2 nachten.........

Die kerstboom.... 😂

Yvonne 2019-12-14 16:28:36

Wat s dit weer echt verschrikkelijk mooi. En die kerstboom vind ik ook grandioos. geniet nog maar even, hier is het kl... weer donker en regenachtig.

elly 2019-12-14 16:51:09

@ Yvon en Elly Vandaag hebben we nog 2 aparte kerstbomen gezien. Die zetten we wel bij het volgende verslagje. Ik zag net overigens dat het dinsdag best redelijk mooi weer is wanneer we terugkomen op Schiphol.

maaike-en-ed.reisblog 2019-12-15 00:28:11

Ik lees af en toe een paar blogs tegelijk. Jullie zijn op het moment dat ik dit schrijf alweer thuis. Ik heb heel erg genoten van jullie verhalen en prachtige foto’s!