Dag 8, vrijdag 15 november 2019

Chili, Chaitén

Het zeikt van de regen. Echt, het komt met bakken uit de lucht en het schattige riviertje naast onze 'hut' is een bulderende massa water geworden. Het is vannacht om ongeveer 5 uur begonnen en gaat gepaard met stormachtige wind. De stroom valt uit.

Met behulp van het lichtje van ons mobiel staan we op en pakken we in. Maaike heeft gisteravond nog een douchepoging gedaan, maar ze had slechts 30 sec warmwater. Ook bij het ontbijt is geen spanning. Het noodstroomaggregaat draait, maar daar houdt het ook helemaal mee op. Geen spanning. Waarschijnlijk zijn er ergens bomen op de hoogspanning gevallen (later zien we dit inderdaad een boom die op de hoogspanningspalen is gevallen en vervolgens tegen de vlakte zijn gegaan). De spanning keert toch nog terug en dan kunnen we weer wat zien. Het ontbijt is povertjes en de rekening voor de lasagne van gisteravond voor 2 personen, beetje sla een tomaat en 4 biertjes, in verhouding best wel stevig. Na het ontbijt hebben ze gekeken waarom we geen warm water hadden: de gasfles om het water te verwarmen bleek leeg. Verder hebben ze hun administratie niet 100% in orde, want er is nog wat gesteggel dat we de overnachting nog zouden moeten betalen. Even een app naar onze touroperator Jack en hij belt ze binnen 3 seconden. Ook weer opgelost. Verder zijn ze wel vreselijk aardig hier, helpen ze waar ze kunnen, geven tips voor onderweg, maar alleen daarmee ga je uiteindelijk niet overleven.

We rijden weg in de genoemde hevige regen en dat blijft voorlopig zo. Het is natuurlijk niet dankzij een woestijnklimaat dat het hier hartstikke groen en dichtbegroeid is. Het zicht is beperkt, de bergen vrijwel onzichtbaar en we komen vrijwel geen auto tegen. Af en toe stoppen we even om een van de vele spontaan ontstane wilde rivieren te fotograferen. In een dorpje drinken we koffie met voortreffelijke zelfgemaakte kruimel-/vruchtenvlaai. Het is er lekker warm. Buiten is het slechts 10 C.

Omdat de reservering van het oorspronkelijke hotel in Puyuhuapi op het laatste moment onbevestigd is gebleken, krijgen we bericht van Jack dat er een alternatief is geboekt in La Junta. Het is ongeveer 45 km voor de oorspronkelijke overnachting. We zijn er vrij vroeg. Het is een mooi hotel, mooie kamer en dat stralen ze ook uit. Nadat het een uurtje droog is geweest begint het hier ook weer lekker te regenen en kan ik mooi even dit verhaaltje schrijven. De tank van de auto is weer bijgevuld. Straks een plek zoeken om onze buik bij te vullen.

We hebben nog even gezocht naar een garage of winkel waar we een wisser voor de achterruit van de auto kunnen kopen, want die ontbreekt. Toen ik hem gisteren aanzette, hadden we alleen gekras op het achterruit. De helft van de wisser blijkt verdwenen/gejat. We kunnen ook op geen enkele foto, die we van de auto namen toen we hem kregen, zien, of er toen een complete wisser op zat. De auto is pas 17.000 km 'oud', maar door vorige huurders al aardig behoorlijk van krassen voorzien.

Wauw, wat hebben wij toch een dood saaie vakantie. Vandaag oude dia's op de laptop bekeken en een stuk gefietst. Nee dan jullie worden niet gespaard; sterkte met het vervolg