Dag 6, woensdag 13 november 2019

Chili, Puerto Varas

Op het programma vandaag:
Ontbijt, inhoud koffers een beetje verminderen doordat bijv. schoenen en jassen in de auto kunnen blijven, geld scoren bij een ATM, tanken, een extra jerrycan met benzine kopen en dan op weg via Ensenada en Cochemo naar Hornopirén.

Het loopt anders. Dat met de koffers gaat goed. Maar, wanneer we in de stad parkeren om geld te pinnen laat de parkeerwachter een andere auto zo dicht op de onze zetten, dat we onmogelijk weg kunnen. De eigenaresse van die auto heeft weinig haast. Vervolgens willen we gaan tanken, maar rijden we het tankstation verkeerd in, echter wel zo, dat de pomp en de vulopening elkaar kunnen zien. We blokkeren echter toestromende andere automobilisten die dat wat minder kunnen waarderen. We bieden door lichaamstaal onze excuses aan. Vermoedelijk denkt men: "Daar heb je weer een stelletje oude....., die....." De pompbedienden (tja.... waar vind je die nog in de wereld) hebben er echter totaal geen moeite mee en helpen ons met het grootste geduld aan een volle tank en een nieuwe jerrycan. Deze wordt ook nog gevuld. Als we weggaan staat er genoeg klandizie te wachten..... ;-).

Het programmeren van onze Garmin geeft het volgende probleem: hij kent Ensenada niet en ook de volgende plaats Cochemo is onbekend. We toetsen dan Hornopirén in. Na een tijdje komen we erachter dat we wel de goede kant opgaan, echter niet via de geplande route. Terugrijden is geen optie, omdat we het advies gekregen hebben om vandaag in Hornopirén vast de tickets te gaan halen voor de ferry van morgen. De geplande route is 1,5 uur langer en dan eerst terugrijden.... nee, toch maar niet..., dan wordt het misschien te laat. Tot overmaat van stress komt Maaike er op een gegeven moment achter, dat onze route in Google Maps, gedoemd is te mislukken want de weg houdt op bij het water! Paniek. Gelukkig hebben de Chilenen een passende oplossing: er vaart een veerboot...! Alleen vandaag is hij wat vertraagd. Na ruim een half uurtje wachten kunnen we tegen betaling mee en na nog een half uur zijn we gered en hebben we weer vaste grond onder de auto. Na aankomst gaat de weg verder alleen hebben ze besloten om grote gedeeltes opnieuw aan te leggen en rijden we over gravel. We zitten op DE Carretera Austral 'Route 7'. De motorrijders uit Brazilië die achter ons rijden, hebben het er moeilijk mee en kunnen stofhappen. Ik sprak ze bij de veerboot en zijn ze onderweg naar Ushuaia (meest zuidelijke plaats op aarde). Mooi ritje. Later komen we ze weer tegen bij het ticketoffice van de veerboot in Hornopirén.

In deze wereldstad (lees: dorp) hebben ze gemakshalve een aantal straten dezelfde naam gegeven: Ingenierio Militares en dan volgende straten de toevoeging 1, 2, 3 of 4. Het is volgens mij een plaatsje wat leeft dankzij de ferry. Mogelijk nog wat visvangst uit het glasheldere water, maar een bevestiging van dat laatste idee heb ik niet gevonden.

Onze touroperator Jack heeft de reservering van de ferrytickets uitstekend voorbereid. We moeten morgen om 09.30 uur in de rij staan met de auto om, om 10.30 uur te vertrekken. We zijn even naar de afmeerplaats gelopen om nog even van het uitzicht te genieten nu er af en toe nog wat stralen zon te zien zijn. Er staat al een behoorlijk stevige wind. Behoorlijk koud ook. Morgen is het volgens de weersverwachting bewolkt. Varen door een soort fjord tussen met sneeuw bedekte bergen met onder je glashelder water en dan is het bewolkt!

Ooo wat geniet ik van jullie verhalen en de foto's die er bij zitten geweldig

Monique 2019-11-13 23:09:51

Wat een heftige vakantie tot nu toe. Ik zou volledig over mijn toeren raken. Ik hoop voor morgen een ontspannen dag😘