Dag 32, maandag 9 december 2019

Argentinië, Tilcara

Allereerst een algemene dank voor alle reacties op dit blog via dit blog, Messenger, App en mail. Het inderdaad wel even werk om te maken, maar ik vind het voornamelijk leuk voor onszelf. Zeker om het later nog eens terug te lezen als je niet meer weet of het echt gebeurd is of dat je sterke verhalen aan het ophangen bent :-)

Vandaag dus naar Alex en Rijkje in Villa San Lorenzo. Op advies op Jack en van de goed Nederlandssprekende Ieren (uit Ierland, want anders lees je Leren) die wij in Tilcara ontmoet hebben, nemen we de bergweg NR 9. De Ieren waren over deze weg gekomen toen ze van Alex en Rijkje naar Tilcara kwamen. Zij en wij reizen onder de bezielende coaching van Jack Bol, onze touroperator. Dan kan het dus gebeuren dat je een 'Tipica Reizen' reiziger tegenkomt. De route is inderdaad mooi en gaat via een smalle, maar prima geasfalteerd weggetje over een berg heen. Heel veel (haarspeld)bochten en meestal niet harder dan 30 km/u, al denken Argentijnen daar heel anders over. Het landschap verandert snel na het verlaten van het dal, in weelderig groen met veel agrarische activiteit. Koeien, paarden, geiten en kleine varkens maken ook vrijelijk gebruik van deze weg. Helaas zorgt al dat geboomte en struiken voor weinig uitzichten en dus voor wat minder foto-momenten.

We vinden San Lorenzo en Alex en Rijkje met hun B&B www.lacasahernandez.com.ar/nl/BB/ Een redelijk groot huis met een flinke lap grond met daarin een zwembad. Tevens een aparte 'cabana', een huisje waar wij 3 nachten gaan verblijven. Het is mooi gerestaureerd en maakt een gezellige indruk. Flinke woonkeuken met alles erop en eraan en ruime, leuk betegelde badkamer. Alex en Rijkje (resp.: man & vrouw) zijn Hollanders die hier nu 13 jaar wonen. Rijkje vertelt honderduit en voor ons is het lekker om gewoon weer ff Hollands te lulluhh.... Na de uitleg van het 'hoe en wat' vertelt Rijkje waar we winkels kunnen vinden voor water en tussendoortjes, waar we het beste een dikke Argentijnse biefstuk aan de haak kunnen slaan en wat we kunnen doen als we ons stierlijk vervelen. Info te over. We hebben het idee om morgen naar Salta te gaan. Een stad hier op een 'autokwartiertje' vandaan. Rijkje legt uit hoe we het best kunnen rijden en parkeren of dat we met de bus gaan. We kiezen voor de taxi, nog makkelijker.

Nu eerst even de eerste levensbehoefte inslaan: water, jus de 'multivitaminen', etc. Om 20:30 u gaat de biefstukkenbakker open en na dat bezoek rollen wij vast zo het bed in.