Dag 26, dinsdag 3 december 2019

Chili, San Pedro de Atacama

Er is was iets mis. Om 04:45u belt ene Pedro vanuit de receptie of we klaar staan voor de tour. Nou nee, we slapen nog. "Ja maar je hebt nu de zonsopgang tour". "Echt niet, vandaag hebben we Maanvallei tour en sterrenkijken." We spreken af vandaag contact met elkaar op te nemen. De slaap is over, temeer daar hier buiten een roedel honden niet langer tegen de stilte kan. Het raam dicht maar dan wordt het warm.......

Wanneer het licht is, nemen we eerst maar eens contact op met Jack die dit allemaal geregeld heeft. Na wat heen en weer ge-app blijkt dat de volgorde van de excursies naderhand gewijzigd is en Jack is vergeten om dat in het programma aan te passen. Niet zo mooi natuurlijk, maar hij gaat het goedmaken belooft hij. Man en macht (en misschien ook nog vrouwen) worden gemobiliseerd. We wachten het in het hotel af, want ergens anders kunnen we geen berichten ontvangen. Tja,.... Maar het komt uiteindelijk goed.

We worden rond 15.30 u opgehaald voor de excursie naar de maanvallei. Het is ca, 20 minuten rijden en dan sta je in de bergen. S. Pedro de A ligt al op ruim 2500 meter en als je dan nog iets hoger gaat blijft je conditie achter in de bus. We volgen een zandpad wat ook nog omhooggaat en dat valt echt niet mee. Dan nog het laatste stukje omhoog en er is een spectaculair uitzicht over een dal, zand wat door de wind volledig is gladgestreken en verweerde bergen van een soort klei met zout. Waarschijnlijk heeft dit stukje land in de oertijd in zee gelegen. Zo zou de maan eruit kunnen zien. Wat een landschap. Nog een 2e bezoek aan de vallei van Mars en daarna naar een plek om de zonsondergang te zien. Daar staan een paar honderd mensen en talloze busjes.
Om 20.00 u is het feest voorbij en willen we rap terug naar het hotel want de volgende excursie komt eraan. We weten alleen dat het koud kan zijn, dat we sterren gaan bekijken, maar wie ons komt ophalen en hoe laat?? We lopen in korte broek en T-shirt en dat moet nog omgewisseld worden voor lange broek en jas voordat de chauffeur voor de deur staat.

Om 20:20 u zijn we terug. Vlug omkleden, wat te eten mee (appel en banaan). Tien minuten later worden we keurig opgehaald en via een heel hobbelig weggetje naar een hotel gebracht. Heel groot en luxe; 60 kamers, heel ver buiten de stad. Wij dachten nog meer mensen op te pikken maar nee. Dit is het. Het hotel heeft die telescoop gewoon achter buiten op het terrein. We zijn de enige! Een meisje brengt ons naar de telescoop en vertelt meer dan een uur van alles over sterren. We zien door de telescoop Venus, Saturnus en werkelijk je kon de ringen zien, de maan (kon het vlaggetje van de USA zien) en allerlei groepen van sterren en sterrenbeelden. We krijgen wijn, kaas, toast, ham pinda's en water. Het kan niet op. 22.30 u zijn we terug en dan snel spullen pakken voor morgen en naar bed, want we worden tussen 05.30-05.00 opgehaald voor de excursie naar de geisers op 4300 meter hoogte in de bergen.

Wauw

Elly 2019-12-04 18:18:32

Wat een indrukwekkend landschap,

Elly 2019-12-05 06:56:28

Prachtig! Ook een mooie foto van de maan, wat scherp!