Paderborn - Soest - 70km

Duitsland, Soest

Gisteravond besloten we om vandaag de Hellweg-route te volgen, een fietsroute die de meer dan 1000-jaar oude handelsroute in midden-europa volgt. Na een onrustige nacht door de drukke straat waaraan het hotel lag gingen we van start. De hellweg-route nam ons mee van Paderborn naar (het Duitse plaatsje) Soest.

Onderweg kwamen we weer veel weilanden tegen, gradierwerken en uiteraard weer waterrad-gebouwen. We konden genieten van heerlijk weer, paragliders en lekkere baksels bij de lokale konditoreien.

Na ongeveer 70km fietsen kwamen we in Soest aan. Daar hebben we hetzelfde hotel geboekt waar Eefke en Mary eerder al een aantal keren zijn geweest (maar dan voor de Kerstmarkt in Soest). Na het eten en een flink glas witte wijn zijn we in de binnenstad uitvoerig op zoek gegaan naar de bron van de Soestbach, en de verschillende plaatsen waar deze door de stad liep (soms ondergronds). Het was een ware speurtocht, gevolgd door de tocht langs de oude stadsmuur terug naar het hotel.

In totaal hebben we ongeveer 305km gefietst in de afgelopen vier dagen en heerlijk weer gehad!

Wat een mooi gebied, daar rond de Hellwegroute. Volgens mij is het ook een wandelroute. Blijf lekker genieten van het mooie weer en de omgeving..en natuurlijk de " torte " niet te vergeten..

Gerda en Paul. 2023-06-03 22:41:21

Voor de niet-kenners, wat is een gradierwerk? Inderdaad weer een prachtige omgeving, krijg je toch helemaal zin van om faller huisjes te gaan plakken 😃.

Ron 2023-06-04 10:15:11

Volgens wiki: Een gradeerwerk is een installatie ten behoeve van de zoutwinning, waarmee het zoutgehalte in water wordt verhoogd door verdamping, waarna verdere verwerking in een zoutziederij aanzienlijk minder energie kost. Daarnaast: er staan vaak bankjes bij waar mensen op kunnen zitten om de gezonde zoutige lucht in te ademen.