Moselkern naar Koblenz - 35km

Duitsland, Koblenz

Vandaag hadden we eerst een bezoek aan Burg Eltz op het menu; een van de mooiste en best bewaard gebleven burchten van Duitsland, dankzij het in eigendom blijven van 2 families en het feit dat de burcht nooit op een strategische plaats voor oorlogen heeft gelegen. De burcht lag op 4,8km van ons hotel af, waarvan 2km fietsen en 2,4km te voet over een bos-/bergpaadje. Prachtige route en relatief rustig vanwege de 'vroege' ochtend (9:30).

Na 25 minuten wandelen en klimmen doemde de burcht op, erg imposant. De rondleiding behandelde een behoorlijke portie geschiedenis, harnassen, wapens, jachtkamers, servies en schilderijen van kinderen die niet zouden misstaan in horrorfilms vanwege de 'volwassen' gezichten. Een van de toppers vond ik de wissel-ring; een ring waarbij de eigenaar de steen kon wisselen. Er was dus 1 ring en een stuk of 24 verschillende rechthoekige stenen die hij erin kon doen. Het wisselen van stenen/juwelen in sieraden is dus niets nieuws (mond-open-grote-ogen-smiley)!

Na de tour, teruggeklauterd, gelunched en de start van de fietsroute begon vandaag dus eigenlijk pas rond 13:00. Onderweg weer veel mooie vergezichten tegengekomen, waaronder nog meer druivenauto's, andere burchten of ruïnes, een burcht waar een weg doorheen liep en nog meer wijnvelden, al dan niet vergezeld van het spoor waarover we morgen terug zullen rijden.

We waren deze toch ook een beetje heldhaftig, gezien we helemaal door Gondor(f) gereden zijn. Een tiental kilometer na Gondor kwamen we in Koblenz. Raar gezicht om ineens die hoge gebouwen en stadse omgeving te zien langs de Moezel. We zijn snel door Koblenz gereden, naar de monding van de Moezel in de Rijn bij de Deutsches Eck, ons eindpunt. Onderweg nog wel een paar kiekjes geschoten natuurlijk.

Hoera! We hebben het gehaald, en een selfie gemaakt om het te bewijzen. We hebben nu in totaal 226km gefietst in vier dagen, inclusief uitstapjes naar burchten, heerlijk!

Na deze mijlpaal nog een stukje door de Alt-stad van Koblenz gelopen/gefietst. Vlak bij de Deutsches Eck is een gondelbaan die naar de noordkant van Festung Ehrenbreitstein gaat. Deze hebben we niet genomen omdat een paar honderd meter verderop een brug was die vlak bij ons hotel uitkwam. Wel hebben we hier ons plan voor morgen opgesteld; eerst gaan we Festing Ehrenbreitstein bezoeken en daarna met het boemeltje terug langs de Moezel naar onze startlocatie waar de auto staat.

Nu het plan gemaakt was gingen we naar ons hotel met fatsoenlijk uitzicht over ... de Rijn, en hebben we gedineerd in de plaatselijke snackbar met een uitstekende cheeseburger. Ik heb toen mijn fleece-vest (geleend van Hans) achterop de fiets laten zitten en het lijkt erop dat deze gejat is ondanks dat de fietsen nagenoeg in het zicht van de de eetgelegenheid stonden! Die grote steden toch... Uiteindelijk zitten er twee positieve kanten aan: iemand heeft het vannacht minder koud, en het scheelt ons bagage meeslepen.

Met deze positieve mindset zijn we naderhand nog even Koblenz in gegaan om nog wat rond te kijken en een ijsje te eten. Gelukt!

Oh! Nog even antwoorden op de vragen van gister: de druivenauto heb ik volgens mij een keer in Wie is de Mol gezien (en/of misschien de Belgische) maar ik heb de naam zelf bedacht, ik heb geen idee hoe dat ding echt heet.
De foto's zijn genomen met mijn Iphone 12 mini, zonder verdere nabewerking. De panorama die je gezien had was een uitgezoomde foto; de iphone kan tot 0,5x uitzoomen waardoor het een groothoek wordt.

Super gaaf om te zien en te lezen Bas ! Jullie zijn lekker bezig en zo kan ik vanaf de bank toch een beetje meereizen:) Top geregeld Veel plezier nog en goede terugreis Knappe prestatie x

Monique 2022-06-02 23:14:22

Mooie vakantie hebben jullie. En wat hebben jullie getroffen met het mooie weer. Goede thuisreis.