Koblenz naar Konz - 10km 🙃

Duitsland, Konz

De dag van de terugreis naar de auto begon met een bezoek aan Festung Ehrenbreitstein inclusief bergpaadje/klim van 650 meter. Dit paadje kwam uit op de toegangsweg naar de vesting.

Festung Ehrenbreitstein is een super indrukwekkend verdedigingswerk waarvan de geschiedenis al meer dan 3000 jaar teruggaat, te beginnen met drie tentjes en houten palen als verdedigingshekje. We hebben daar van 10:00 tot 12:30 rondgelopen, wederom voor de grootste drukte (we waren er 5 minuten voor de openingstijd). Alles zien was wel een uitdaging, de proporties van het bouwwerk waren ongekend. Ehrenbreitstein was onderdeel van een heel verdedigingswerk rond Koblenz; de plattegrond laat zien hoe groot Koblenz was en hoe het bedoeld was.

De locatie wordt klaarblijkelijk ook gebruikt voor feesten en festivals; met dat we er waren werd er een podium opgebouwd en een soundcheck gedaan. Het geluid was ongelofelijk goed en we hebben geleerd dat er ook een duitse versie van "Zoutelande" van Blof en Geike bestaat :-).

Daarna teruggelopen, fietsen opgehaald bij hotel en naar Koblenz Hauptbahnhof getogen om met de trein terug te gaan. Nu heeft Duitsland een actie - 9 euro met de trein door heel Duitsland in de hele maand - en het werd Pinksterweekend. Het werd dus al aardig druk (na vrijdag was dit zelfs in het nieuws). De drukte was gelukkig vooral voor de snelle trein naar Luxemburg. Wij gingen met het boemeltje waar we nog genoeg zitplaats hadden en op t gemak terugreden naar Trier - met mondkapje. Vanaf Trier hebben we 10km teruggefietst naar Konz; deze trein was namelijk wel superdruk en ondanks een paar spatjes hebben we het eigenlijk droog gehouden. Bij aankomst meteen de fietsen in de auto gegooid.

Door deze laatste rit kwam het totaal afgelegde kilometers deze week op 250km. Vanavond hebben we nog nagenoten in de Ratskeller in Konz onder het genot van een wijntje, een putensteak, nog wat wijn, een desert en koffie. Daarna hebben we nog een rondje gelopen om nog even bij de Moezel te kijken en wijn te kopen.

We hebben supermazzel gehad met het weer deze week en vanmiddag waren we ook net voor de echte regen binnen. Heeeeeeeeeee-(inademt)-eeeeeeeerlijk weekje gehad zo!

Zaterdag zijn we op de terugweg nog langs een kennis in Duitsland gegaan en heerlijk relaxed teruggereden via een fatsoenlijke snelweg met tankstations.

Wat een heerlijk weekje om op terug te kijken. Ik heb ook genoten van de leuke verhalen en mooie foto's!

Ron 2022-06-03 20:55:08

Heel leuk om allemaal te lezen, Bassie! Fijn dat jullie zo genoten hebben. Wel rip fleecevest ☹️