Vervolg Via de la Plata

Spanje, Fisterra - Muxia

Mijn allerlaatste verslag van deze Camino Via de la Plata 2015.
Jammer geen zonsondergang mee kunnen maken in Lires, hopelijk vandaag in Muxia meer geluk en minder bewolking. Ik had afgelopen nacht wel een van de betere alberque van de hele Camino die ik gelopen heb. Een heel jong echtpaar beheerd dit Hotel met alberque voor de pelgrims. Ik heb hen complimenten gegeven over de kamers, en gastvrijheid. Ze lieten mij vol trots zien dat zij dit jaar een 8,9 hadden gescoord bij een soort Gastvrijheidsverkiezing in Spanje en daar waren zij ook heel terecht trots op.
Vandaag is onze Koen jarig, die moet ik zeker niet vergeten om te bellen, hij wordt alweer 31 jaar. Tevens ook mijn laatste dag dat ik wandel en wel naar Muxia. Morgen zal ik in Santiago de meegekregen aandenken van Lotte Voets en Cobi van de Kieboom en mijn medaille van mijn collega' s van de Lindenburgh gaan achterlaten. Van het laatste ga ik er maar vanuit het mij heeft beschermd tijdens mijn voetreis en dit heb ik elke dag trouw op mijn hart gedragen. Muxia en Fisterra zijn de kersen op de taart voor Camino. Dit doen de echte liefhebbers. Het 0 punt heb ik gisteren bezocht en vandaag ben ik in Muxia en dan loop je langs de Costa da Morte waar een prachtig aan Jacobus geweid kappeltje staat. Helaas is vorig dit helemaal door brand verwoest. Inmiddels is er al een nieuw herbouwd maar ik kon het helaas niet vinden. Ook in Muxia hebben zij een 0 paal staan, want hier vindt men dat hier het einde is, want hier zijn nog resten gevonden dat Jacobus met zijn boot hier zijn aangespoeld. Jammer is dat souveniersjagers het bordje met 0 km inmiddels weg hebben gehaald, dus geen foto. Vanavond nog ergens lekkere verse vis gaan eten samen met Emiel een belgische meneer van 70 jaar uit Brussel. Morgen terug met de bus naar Santiago en daar nog een dagje vrij, en vrijdag terug naar Nederland via Barcelona naar Amsterdam. Terugkijkend is het een prachtige, onvergetelijke Camino worden voor mij. Ik wil daarom iedereen bedanken die iedere dag weer mijn blog hebben gelezen en mij verraste met veel verschillende reacties. Tevens wil ik als laatste mijn gezin, Koen, Nicolien, Rubben ( die heb wel gemist zo' n klein manneke) Stefan, Leonie en Ellie allemaal heel hartelijk bedankt dat ik mijn droom van vijf jaar geleden werkelijkheid heb kunnen maken. Vooral toen het even thuis niet goed ging hebben zij elkaar geweldig gesteund, zodat ik toch in Spanje kon blijven. " HARTSTIKKE GOED". Voor de laatste keer aan iedereen, welterusten, hasta la vista, adios. El Martino
Buon Camino, Ola, Vino en Cervessa zijn woorden die ik niet snel zal vergeten.

Hallo Martien, geniet nog van de laatste dagen en wij wensen je een voorspoedige reis terug!! Hartelijke groetjes van Harry en Francette. en van mij nog een knuffel omdat ik zo trots op je ben!!!!! Dit vindt Elly vast wel goed hoor!!!! Xxx

francette mulder 2015-05-20 18:13:29

Geweldig gedaan,jochie!!! Neem maar een lekkere cerversa op een terrasje in Santiago en geniet nog eens lekker na. Goede reis terug en tot ziens in Oud Gastel

Chris en Marijke 2015-05-20 18:36:21

Gefeliciteerd met je behaalde einddoel. Top! Bedankt dat wij mochten meegenieten. Goede terugreis, tot binnenkort.

Ella 2015-05-20 20:06:40

Het was iedere dag weer leuk om je verslag te lezen en je foto's te zien Geweldige prestatie Een goede reis terug en geniet nog even van je laatste dag daar ???

susan 2015-05-20 20:06:44

Hoi martien de laatste dag van een onvergetelijke reis hopelijk heeft het je gebracht wat je ervan verwachte misschien wel meer nu nog een lekkere borrel vanavond en dan op weg naar huis tot gauw

Rian Nuiten 2015-05-20 20:21:16

Wat een droom, wat een avontuur Martino! En als je thuis bent weer "gewoon" Martien, pa of opa. Af en toe lekker wegdromen (met Ruben op je schoot) naar die pelgrimstocht dwars door Spanje. En nog een welgemeend compliment voor je stijl van vertellen en schrijven. Ik kan een aardig kiekje maken maar volgens mij hebben we echte schrijver bij de zuba's.

Adriano 2015-05-20 23:13:43

hoi Martin,wat een ervaring he,die nemen ze je niet meer af. Het was geweldig om belevenissen te lezen.Een goede terugreis. groetjes trui

trudy luijsterburg 2015-05-21 12:49:29

Hoi Martien bedankt voor je rondreis door Spanje en je mooie verhalen en foto,s een hele fijne terug reis naar nederland en zie je misschien weer wel een keertje groetjes lia

lialangenberg 2015-05-21 13:59:23

HoiMartien, Wat kun jij mooi vertellen,En fijn dat wij met jouw mee mochten lopen.Dank je wel.Wat een belevenis, een om nooit te vergeten.Ook voor Ellie een pluim dat je dit mocht doen.We wensen je een goede terugreis naar oud gastel. Hasta la Vista.Gr Marianne Huijsmans