28 ste wandeldag Camino

Spanje, Albergueria - Xunqueira de Ambia

Soms denk je toch weleens aan het werk wat de toekomst nog brengen , vandaag heb ik nog aan mijn collega' s van TL-VI gedacht ivm de Dag van de Zorg. Hopelijk heeft iedereen samen onze bewoners een leuke dag van gemaakt.
Vanmorgen eerst afscheid genomen van de eigenaar van de bijzondere albergue en zijn gastvrijheid en vriendelijke ontvangst.
Vandaag een redelijk korte etappe van 21 km. Het was een behoorlijk warme dag vandaag 31 graden gaven de meters aan. We wilde vandaag overnachten in Xunqueira de Ambia, er is daar een vrije nieuwe alberque. Onderweg hebben we het heuvelige landschap voor even achter ons gelaten. Onderweg komen wij Horreo' s tegen ( zie foto' s) dit zijn pittoreske voorraadschuren van graniet waar de Galicische boeren van oudsher hun mais , knoflook, pompoenen en andere groenten in bewaren. De horreos zijn een erfenis van de Kelten. Ze staan op houten of stenen palen om de opgeslagen waar te beschermen tegen de vochtigebodem, ratten en andere knaagdieren. Het dak is meestal van planken, stenen platen, tegels, of een dikke laag stro en wordt veelal voorzien van een stenen kruis. Verder valt er weinig van deze etappe te vertellen. Wel hebben wij inmiddels een leuk groepje pelgrims bij elkaar verzameld wat elkaar bijzonder goed aanvoelt en vrij laat. Ik ben inmiddels hun vaste kok geworden. 'S morgens wordt er overlegd wat wij vanavond gaan eten en degene die het eerst binnen is gaat de boodschappen doen, en dat werkt prima en het is gezellig samenzijn onder elkaar. Vanavond nog een leuk barretje opzoeken met WiFi en tv, zodat er weer voetbal gekeken kan worden en morgen op naar Ourense om daarna de laatste 100 km aan te vangen. Ik heb inmiddels aan ons Leonie gevraagd om mijn terugreis te gaan boeken, deze staat nu gepland op vrijdag 22 mei. Ik wil nog naar Finisterre en Muxia nu ik toch hier ben en mijn prima voel, ik ben tenslotte ook veel eerder dan verwacht in Santiago. De wens voor vanavond is van iedereen " Pannenkoeken " met ananas, appel, spek of naturel met suiker en zelf gemaakte stroop van kristalsuiker en een yoghurtdessert na. Dit was het alweer tot morgen , welterusten, houdoe, hasta la vista, adios. El Martino.

Heey Martien, hoe toevallig was ik vandaag ook bij mijn ex-collega's bakkie doen in de Lindeburgh!!(ik in t echt..jij in gedachte bij hen) Wat is je trip toch ongelooflijk snel gegaan...zal het weer gaan missen straks.Voor morgen alvast weer veel wandelgenot, Hasta la vista !! Groetjes Martinez xx(Martina hi,hi,hi...)

mattie 2015-05-12 21:30:15

Hoi Martin, wat bijzonder om jou verhalen te mogen lezen het is soms net of ik ook weer de spaanse zon voel schijnen. Je kunt gerust een boek schrijven hoor. Wat maak je veel mee he onderweg,soms ben ik wel een beetje jaloers en zou zo naar spanje willen. Ik lees veel herkenbare situaties. Het is een ervaring die je nooit zal vergeten..Vele collega's leven met je mee hoor, groetjes en bon camino!

trudy luijsterburg 2015-05-12 22:02:15

Mooie foto's en je hebt al heel wat gezien. Die hoge temperaturen zullen velen toch de das om doen, lijkt mij.Heerlijk om na de lange wandeling heerlijk te kunnen bijkomen.

Ad de Koning 2015-05-12 22:31:00

Martien wat fantastisch allemaal , dat koken is jou wel toevertrouwd , de van Zundertjes weten wel wat lekkers is . Vandaag nog even met Kees staan buurten , het gaat inmiddels weer heel goed met hem , gelukkig . Dus ik denk dat je nog een keertje met hem terug moet naar Spanje . Hij heeft er wel hartzeer van. Nou Zte hem op die laatste 100 km zijn een eitje , geniet er nog van . Groetjes ut Gastel . Gerda en Toine