19 de wandeldag Camino

Spanje, Zamora - Diego del Camino

Vandaag lopen wij de laatste km van Via de la Plata ofwel de Zilverroute genoemd. Morgen na 6 km dan gaan wij linksaf en gaan dan richting Ourense en komen dan op de Camino Sanabres richting Santiago. Eenmaal vandaag buiten Zamora lopen wij al snel op de Camino. In ons eerste dorpje daar wij doorheen lopen kwamen wij nog een beelden tuin tegen die in stijl was van de Camino. De eigenaar kwamen juist even naar buiten en ik vroegen hem in mijn beste spaans om even te blijven staan, Vervolgens hem vriendelijk bedankt. We lopen vandaag wederom in de graanschuur van Spanje. Castele-Leon dat aansluit op de Mesata, dat zijn eindeloze stukken akkerland daar bijna al het spaanse graan vandaan komt en eindeloos lange paden. Eenmaal voorbij Montamarte hebben wij nog even een hobbel te nemen, ook hier wordt nog steeds aan de A66 en N630 gewerkt, hierdoor moet de pelgrims soms even omlopen. Over het algemeen is het allemaal goed her pijlt en de nodige aanpassingen gedaan. Je kunt goed merken dat alles rond de Camino' s heel belangrijker is voor het land. Ten hoogte van Fontanillas De Castro kwamen wij langs de ruines van kasteel Castrotarafe. In de 15 eeuw was in deze vesting een dorpje gevestigd, in die tijd werdt hier veel pelgrims naar Santiago opgevangen, nu staat er bijna niets meer over eind dan wat brokke steen, zie foto. Morgen gaan we dus linksaf richting Tabara voor 32 km. Ik schrijf regelmatig over Hans. Wie is Hans!
Hans heet met zijn achternaam " Smit "
Hij is geboren in Leimuiden en woont nu in Alphen aan Rijn. Hans is 58 jaar oud en woont samen met zijn Anne Marie en zij heeft 2 prachtige kinderen. Hans is net als ik een zoon van een hoofd onderwijzer van de lagere school. Zijn Vader en Moeder zijn beide nog in leven en zijn rond de 88 jaar oud. Onze beide Vaders zijn in de zelfde periode opgeleid tot onderwijzer. Wij samen hebben hierover al veel met elkaar over gesproken en uitgewisseld, dan is het o zo mooi dat er veel overeenkomsten zijn hoe het er thuis en in het gezin aan toe ging, qua opvoeding, leidinggeven en hoe een toemalige bovenmeester in de maatschappij werdt gezien. Wij samen hebben dus al heel wat afgelachen.
Dus " Kees " jou plaatsje is toch een beetje ingevuld.
Rond 15:30 uur kwamen wij bij ons slaapplek aan. Vervolgens de vaste dingen afgewerkt en Iets te eten opgezocht. Dit was het weer, tot Morgen, houdoe, hasta la Vista, adios. El Martino.

Super hoor Martien.knap nog veel succes en geniet ervan

riet van der logt 2015-05-04 09:24:39

mooie verhalen Martien en een geweldige presentatie,van jou hoor groetjes, volhouden nu want je kan het! groetjes adios van anneke en rien.

de rijsdijk 2015-05-04 11:13:47

Hebben weer genoten van je verhaal,samen met Be en Aad. Zijn op een wat makkelijkere weg door Nederland richting Maastricht.

Chris en Marijke 2015-05-04 15:19:13

Hoi Martien wat klinkt het allemaal geweldig , al die spaanse namen van dorpen en streken . Mooi dat het nu weer zo goed gaat na dat dipje , hou vol je bent al ruim over de helft hebben we begrepen , nog veel plezier en blijven jou volgen. Audoe , Gerda en Toine