Dag 18 :: Langs de kust

Verenigde Staten, Salinas

Al om 8u vertrekken we van het hotel. Opnieuw zijn we allemaal zeer op tijd.
Vandaag wordt een lange dag, langs de “scenic” highway 1, van Santa Maria tot Salinas.
Op zich rijden we niet veel mijlen (of kilometers, zoals je wil), maar de weg is langs de kust, met prachtige uitzichten en veel bochten. Dat betekent ook heel wat fotostops, met telkens die baan die zich steeds verder langs de kustlijn werpt, soms water zo turquoise blauw als aan de Côte d’Azur (maar dan moet ik misschien eerder “azuurblauw” schrijven), en af en toe mooie verrassingen, zoals een waterval die rechtstreeks op het strand klatert. Het lijkt zo een decor uit “The Blue Lagoon”, maar het is echt.
En dan die geur, soms indringend, dan weer zinderend, maar steeds daar. Het is de geur van natuur die ontwaakt, van zomer, van warme, kruidige ceders en cypressen… Hoe graag zou ik het kunnen bottelen en meenemen naar huis?

Avondeten doen we met enkelen op Fischerman’s Warf in Monterey. We wilden oorspronkelijk een groepsdiner houden, ook om dan onze fooien en afscheidsspeech te kunnen geven. Maar blijkbaar is het erg moeilijk om met een groep van 21 mensen in Monterey iets te eten.
Fooien en speech worden gegeven bij de zonsondergang (toch eentje op deze reis!), die ook wat staat voor de “sunset” van de reis.
Om 9u
Morgen worden we afgezet in San Francisco, en is het aan ons om de reis verder af te werken.
Ongelofelijk hoe snel het allemaal is vooruit gegaan. Veel te snel.