Dag 14 :: San Diego

Verenigde Staten, San Diego

Ik hou van San Diego! En dat heb ik eigenlijk al vrij snel door. Er is de heerlijke mix van Spaans-Amerikaanse cultuur, zo veel ademruimte en plaats tussen de gebouwen (ook de hoge), aangenaam weer (al is dat natuurlijk niet altijd het geval), en ik voel me er simpelweg op mijn gemak.
Mocht ik ooit de kans krijgen voor enige tijd in de US te werken, zou ik naar San Diego trekken.

We worden vandaag door Bruce gedropt in de stad, en moeten zelf onze weg naar het hotel met het openbare vervoer terug weten te vinden (spannend!).
De meesten van de groep stappen uit aan de haven, net voor het vliegdekschip USS Midway. Ook wij. We gaan vandaag samen op stap met Hans en Marijke.

Vanuit het havengebied lopen we via Broadway (elke zichzelf respecterende Amerikaanse stad heeft een Broadway) naar de Gaslamp Quarter, het oude Victoriaanse gedeelte van de stad, waar de eerste Amerikanen zich settelden (na de Spanjaarden – daarover later meer).
Vooral ’s avonds komt de buurt dankzij de vele restaurantjes tot leven. In de ochtend is het jammer genoeg een saaie boel, al zijn er wel enkele mooie gevels te bespeuren.

We nemen rond 11u de bus richting Balboa-park. San Diego is op zich niet zo heel groot (of zo lijkt het toch), maar er lopen autostrades midden door de stad (!), waardoor verplaatsing te voet van het ene district naar het andere niet is aangewezen.
Balboa Park is vooral een verzameling aan musea. Het is veel kleiner dan dat ik had verwacht, maar een heerlijke plaats om te vertoeven, groen, met Spaanse invloeden in architectuur. Het complete vakantiegevoel.
We brengen er kort een bezoekje aan the Spanish Village, dat eigenlijk een verzameling is aan studio’s met werk van plaatselijke kunstenaars. De vloeregels zijn geschilderd in allerlei vrolijke kleurtjes, het ruikt er naar zoete bloemen, de zon schijnt, geen wolkje aan de lucht, overal originele ambachten en kunst… dit is zowat de hemel op aarde.

Van museum wil ik graag het Natural History Museum bezoeken, maar $19 inkom vind ik te veel. Een bezoekje aan de museumshop geeft heel wat inspiratie voor nieuwe boeken (dit is grappig http://www.amazon.com/T-Rex-Trying-Hugh-Murphy-ebook/dp/B00IOE3N5S/ref=sr12?s=books&ie=UTF8&qid=1434695392&sr=1-2&keywords=t-rex+trying!)
Ik breng uiteindelijk wel een bezoek aan het Fotografie museum, waar vooral veel aandacht wordt gegeven aan de tentoonstelling van “7 Billion People”, gesponsord door BNP Paribas Fortis.

Om 16u30 nemen we de bus (met overstap) richting Old Town, waar zich in de loop van de 17-18de eeuw de eerste Spaanse bewoners installeerden.
De huisjes zijn er klein en fijn en Spaans. Een Bokrijk-achtig (gratis) statepark met veel fijne winkeltjes schept de sfeer van dit oude stukje San Diego.
In de wijk zelf zijn er vooral veel winkeltjes met Latijns-Amerikaanse inslag te vinden, en restaurantjes met Mexicaans eten.
Erg bekend is Café Coyote, maar de rij is zooooo lang, dat we er schuin tegenover gaan eten. Mijn taco’s met scampi is lekker.

Niet zo een lang verslag vandaag, want ik ben moe, en ik moet toegeven dat het dagelijks schrijven van deze verslagen ook wel wat begint te wegen.

Morgen naar LA – het zal wat zijn alsof ik een sprookjeswereld beland.

Oh, en ik kom zeker terug naar San Diego – misschien in combinatie met Comic Con?

aangenaam reisverslag dat toelaat een klein beetje mee te reizen ...