Dag 1 :: Dublin

Ierland, Dublin

Geen reis zonder afscheid, in mijn geval van Francine (mijn konijn) en deze ochtend ook Caroline, die zo lief is geweest om me thuis met mijn valies te komen oppikken naar het station van Zele City, waar ik de trein zal nemen richting Zaventem.
In Brussels Airport heb ik afspraak met reisgenoot en goede vriend Daniël, aan het imperialistische Starbucks. Het is verbazend fijn om eens niet alleen het vliegtuig te nemen, en ik start in het algemeen veel meer ontspannen en op het gemak aan deze rondreis.

We zijn goed op tijd voor de check-in. Er zijn niet zo veel andere mensen die ook naar Dublin willen, dus alles verloopt vlot en snel, net als alle andere controles.
Met een heel klein beetje vertraging stijgt onze Aer Lingus-vlucht op, onder stralende zon, om een kleine 90 minuten later onder bewolkte hemel te landen in Dublin.

We twijfelen even of we een taxi naar het centrum zouden nemen, maar kiezen uiteindelijk voor de bus, die ons voor 6 euro per persoon in ongeveer 30 minuten naar Trinity College brengt (hij stopt ook nog op andere plaatsen, maar daar moesten wij er af ;-)).
Een klein kwartiertje wandelen later, langs een drukke winkelstraat en het park St Stephen's Green, komen we aan in ons hotel, Albany House, gelegen in een typisch Dublin(ee?)s Georgian Terrace House. Het is 66 trappen omhoog naar onze kamer (goed voor de conditie!), waar we als kleine attentie twee flesjes water en een zakje chips vinden (allebei snel op (Daniël breekt het snelheidsrecord)).

Om 14u hebben we afspraak aan City Hall, het stadhuis van Dublin, voor de gratis wandeling georganiseerd door Sandeman, een internationale organisatie van vrijwilligers die in verschillende steden gratis (en ook niet-gratis) wandelingen organiseert. Onze gids Steve begeleidt het bonte gezelschap (naast ons Belgen, zijn er ook Nederlanders - het is al snel duidelijk waarvoor zij naar Dublin komen - en mensen uit de VS, Australië, Spanje, Italië, Duitsland, Zwitserland, Kroatië, en zelfs Engeland - de pispaal van de tour) langsheen Dublin Castle, de Chester Beatty Library, Christ Church Cathedral (met een gemummificeerde Tom & Jerry - morgen zeker te bezoeken), Temple Bar, Trinity College (universiteit gesticht door Elizabeth I, waar nu ook "The Book of Kells" ligt), Leinster House en St. Stephen's Green.
De toers van Sandeman zijn steeds de moeite - ik heb ze ook al in Praag en Krakau gevolgd. De jonge gidsen geven vol enthousiasme uitleg over de geschiedenis van hun stad. Enig nadeel is dat je niets effectief "bezoekt". Je passeert.
In ieder geval bespaart het wel heel wat opzoekingswerk op Wikipedia: op een boeiende, speelse manier komen we heel wat te weten over Ierland, Dublin en haar verleden. Over de Kelten en hun gebruiken. Over de Noormannen en hun overheersing. Over de Britten en hun uitbuiting. Over het lang niet vergeten trauma van de grote hongersnood. Over de economische crisis.

Rond 17u eindigt de tour, onder een grote boom in St. Stephen's Green, als beschutting tegen de regen.
Daniël vermoedt dat zijn dunne zomerjas niet voldoende beschutting zal kunnen bieden voor het water dat bij momenten met bakken uit de lucht komt vallen, en we gaan op zoek naar een plooibare regenjas, die we uiteindelijk ook vinden in de mooie St. Stephen's Green Arcade.
In een van de spiegels van het winkelcomplex merkt ik hoe mijn anders stijle haar begint te krullen van de vochtigheid. Ik kan zo in de wei bij de schaapjes staan.

Ondertussen is het zo'n 18u30 geworden. We sluiten de avond af met een burger in de Gourmet Burger Kitchen (niet goedkoop, zoals alles in Dublin, maar de Camemburger met Camembert is best een aanrader), en een lager in een pub.

Alle regenwolken zijn ondertussen van de radar verdwenen, en we maken nog een snelle tussenstop langs Trinity College, om toch een iets vrolijker beeld van het College op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen.

Eindigen doen we uiteraard in het hotel. Daniël ligt ondertussen al meer dan een half uur te snurken, dus het wordt tijd dat ik ook afsluit voor vandaag.
Morgen staat er veel op het programma, maar ik sta vooral te popelen om Ierland buiten Dublin te verkennen.
Oh, en Sofie, mijn kotgenoot uit Leuven, is toevallig ook in Dublin, dus dat wordt morgen een fijn weerzien.

Slaapwel!

Wat hebben we vandaag geleerd?

• Je hebt ongeveer 3 seconden om mij een groen licht over te steken. Hierna springt het op oranje (voor voetgangers!), en dan rood. Niet dat veel Ieren zich hier aan houden...
  • Die vochtige lucht doet je haar vreselijk krullen. Op een vreemde manier is het ook wel leuk.
  • Wat Ieren ook plannen, het mislukt altijd (dixit Steve, onze Sandeman-gids, en trotse Ier)
  • Temple Bar is GEEN pub (wat deze pub ook mag beweren), maar een volledige wijk
  • Dublin is duur! En een gewone supermarkt lijken ze hier niet te kennen...