De boot op!

Argentinië, Puerto Piramides

Gisteren hadden we al een dagtour geboekt voor vandaag naar Puerto Piramides en de volledige Peninsula. Al vroeg werden we opgehaald voor wat wij dachten een groepstour... bleek dat wij de enige waren bij deze organisatie en we dus de hele dag in een 4x4 op pad gingen met een eigen gids, dat was nog eens een leuke verrassing!

's Ochtends vroeg reden we eerst naar Puerto Piramides waar we de boot op gingen om walvissen van dichtbij te spotten (na onze beleving van gisteren vroegen wij ons af of het nog dichterbij kon?). Nou, het antwoord is Ja! Omdat het vandaag ook verkiezingsdag was, vertrokken veel tours pas laat zodat gidsen etc. nog konden stemmen. Die van ons ging echter gewoon vroeg en er was dan ook nog geen kip in Puerto Piramides. Met slechts 6 volwassenen en een kindje van nog geen vier jaar oud gingen we op een rubberboot (waar normaal groepen van 40 op gaan) de baai in, die ook hier bezaaid is met walvissen die op hun gemak rond zwemmen. Vrouwtjes komen hier met hun jongen of om nog te bevallen en mannetjes komen hier om te paren.

Het devies op de boot was uiteraard: heb geduld dan komen de walvissen, nieuwsgierig en 'playfull' als ze zijn, vanzelf. En het wachten werd beloond. Tot wel drie keer toe kwamen er een aantal walvissen bij onze boot koekeloeren. Ze zwommen helemaal tot aan de boot, er onderdoor en staken dan hun koppen boven water om water uit te blazen. (Ja hier zijn heeeeele gave filmpjes van!) Wat een belevenis zeg, en met zo weinig mensen op de boot kon ook iedereen op en top genieten. En dat hebben we volop gedaan, echt heel bijzonder!

De tour ging daarna verder naar een strand waar een zeeleeuwenkolonie het hele jaar verblijft. Omdat de Peninsula helemaal beschermd is, en flora en fauna dus ook, mogen mensen niet op deze stranden komen maar kun je vanaf uitkijkposten deze dieren bekijken. Ook weer super!

De rit over het eiland zelf is op zichzelf al een belevenis, het land is vrij vlak en er groeien geen bomen, alleen grassen etc. Maar er zitten veel dieren. Zo hebben we diverse Guarnacos (familie van de lama) gezien, maar ook nandoes (kleine struisvogels), Maras (een soort grote konijnen op hoge poten die blijkbaar geen familie zijn van de konijnen ;)), een armadillo die helaas te snel was voor een foto en veel vogels. Echt prachtig al die natuur!

Ook kwamen we aan het eind van de dag nog bij hetzelfde strand als waar we gisteren waren, maar daar bleken vandaag 'maar een paar' walvissen te zitten. Geluksvogels die wij waren gisteren!

En wederom zijn deze telefoon foto's een matige weergave van de werkelijkheid maar ze roepen vast nieuwsgierigheid op naar ons camera-materiaal!

Echt heel gaaf, en zo dichtbij ook!

Ron 2015-08-11 18:26:36

Zeker weten ,echt benieuwd naar wat je allemaal mee terugbrengt! Klinkt in ieder geval allemaal erg aantrekkelijk!!!