Dag 37

Italië, Campagnano di Roma

Dag 37 Viterbo
Vertrek: 7.30 uur
Aankomst: 14.15
19 km
Na een redelijk ontbijt bij de nonnetjes vertrok het reisgezelschap voor het eerst tegelijk. Bob maakte voor het klooster nog een foto met de zelfontspanner. We beklommen opnieuw de heuvel, en nu ook de Torre del pellegrinni die daar in een kasteelruine stond. We konden vijf wandeldagen aanschouwen. Drie die we achter de rug hadden vanaf Radicofani en de komen de twee naar Viterbo en verder.
We zijn onderweg gestopt bij een plek met warmwaterbronnen. Die te boek staan als geneeskrachtig. Er kwam een lichte zwavelgeur vanaf. Als pelgrims mochten we gratis baden, mits we ons uiteraard aan de regels hielden. Geen foto's, geen zonnebrand e.d en vooraf douchen. Daarvoor had je een 50 cent stuk nodig, dat goed was voor 1 minuut koud water. We zijn er in geslaagd om 6 mensen in dat tijdsbestek te laten douchen. Vervolgens hebben we wat gepoedeld in de baden, die opliepen in warmtegraad. We zijn er best lang gebleven, maar toch waren we weer te vroeg in Viterbo. Om 14 uur is het hier een volledig uitgestorven boel... Het is gewoon niet leuk om rond die tijd aan te komen in een Italiaanse plaats. We hadden gelijk een negatief gevoel over Viterbo, terwijl het een prachtige oude stad is. s-Avonds zijn we terug gegaan en dan bruist het allemaal. Eerst troffen we Elena en Andrea achter een aperol spritz. Dus besloten we om ook maar weer samen te eten. Bob zou zijn doorgelopen om wild te kamperen bovenop de berg. Mooi niet. Toen we aan de pizza zaten kwam hij weer aanlopen. We eindigden de dag dus zoals we begonnen waren.
Heel bijzonder was vandaag de Romeinse weg. We hebben hele stukken over de originele Via Cassia gelopen. Overigens rijden er ook gewoon autos overheen.

Ja, dat krijg je ervan als je een Italiaanse stad midden in de siësta binnenvalt! Dan is het daar net zo swingend als op Goeree op zondagochtend. Viterbo is inderdaad best een leuke stad, al is ze niet zo mooi als de Toscaanse steden. Je weet dat ze daar in 1280 het conclaaf hebben uitgevonden? Zo niet dan vertel ik deze 'schone en al waere hystorie' je nog wel een keer.

Gerhard 2016-08-15 19:45:08

Die 10 seconden koud water, had dat iets met het afwassen van zonden van doen (een milde boetedoening - om het even op zijn gereformeerds te zeggen), voordat jullie de weldadigheid van een warm bad konden 'genieten' (genieten is overigens een niet zo gereformeerd gebruik)?