Dag 24

Italië, Lucca

Dag 24 Pietrasanta
Vertrek: 8.00 uur
Aankomst: 14.30 uur
Stijgen: 250 m
Dalen: 240 m
21 km

'Het is hier druk, ik wil hier weg'. Duidelijker kon Kees niet zijn. Mijn voorstel was om langs de kust te lopen en dan van daar uit naar Pietrasanta door te steken, maar eigenlijk waren we daar een soort aliens tussen al die Italiaanse badgasten. Dus pikten we de route weer op. Maar we hebben het vandaag wel heel rustig aan gedaan. We hebben uitgeslapen tot maar liefst 7.15 uur, en aangezien mij dat niet lukte heb ik een stuk gelezen in Imperium van Robert Harris over Cicero. Dat boek is me aanbevolen door buurman Frank Eskes en het stelt niet teleur. Ook mooi om met dit boek naar Rome te lopen. Hopelijk krijg ik het uit. Ik heb het gedownload op de ipad en moet dus concurreren met de enige bron van vermaak voor Kees. Hij is vooral veel aan het schaken. Meestal tegen de computer en af en toe tegen mij.
Na vertrek bij de ostello was het eerste wat we deden bij een strandtent neerploffen voor koffie met croissants. Dat werd het patroon van de dag. Yoghurtjes gegeten in een parkje bij de kerk van Massa. Donuts met een fles koud water in Montignose. Terras bij Strettoia voor cola, aqua mentha en waterijs met echte fragola. Twee bier op het terras bij binnenkomst Pietrasanta. En - as we write- spritz en cola met uitzicht op het fantastisch mooie piazza di Duomo van Pietrasanta. Wat een schitterende plek weer. Allemaal heel creatief met marmer. Dat was sowieso wel het basismateriaal van vandaag. Overal kleine bedrijfjes die marmer bewerkten en verhandelden. Helaas kregen we op deze dag des Here niet de normale bedrijvigheid mee.
Onze normale routine werd wel wat doorbroken vandaag. Standaard is dit. Opstaan tussen half 6 en 6. Lakenzak oprollen, camelbag vullen met twee liter water. Vertrek in alle vroegte. Met een beetje geluk is er al een pannachetta open voor vers brood. Na een uur lopen stop voor ontbijt met yoghurt en brood met kaas en komkommer. Weer twee uur lopen voor volgende rust. Met beetje geluk bij cafe voor koffie en eerste cola voor Kees. Zo niet dan wordt er een appeltje geschild. Tegen 13 uur stop voor lunch. Weer brood met kaas of worst en komkommer. Chocopasta hoort ook tot de mogelijkheden.
Tegen de tijd dat we de eindbestemming gaan bereiken gaan er een paar dingen tellen. Waar is de ostello? Zie je een supermarkt? Minste probleem: terras. Meestal verloopt het proces van het vinden van een slaapplek soepeltjes, maar soms is het zoeken en is er wat stress. Aangekomen in de ostello wordt er gedoucht en een wasje gedaan, met wat voor zeep er ook voorradig is (meestal een fles zeep met pompje om handen te wassen, of iets wat iemand heeft achter gelaten; onze kruidvat shampoo is inmiddels op). De minimumvariant is daarbij het wassen van onze wandelshirts en daarna in het zelfde sopje twee paar sokken. De shirts drogen razendsnel. De sokken bungelen meestal de volgende dag aan de rugzak. Daarna gaan we op bed liggen een beetje bij te komen. Meestal begin ik dan aan het verslag, nadat ik Kees heb gevraagd wat er in ieder geval in moet. Of Kees gaat schaken op de ipad (hetgeen hij ook doet als ik onder de douch sta). Vervolgens gaan we naar een restaurant. Kees is zijn voorkeur voor pizza nog niet kwijt. Na terugkomst rond ik het verslag af. Kees luistert nog wat muziek en speelt een spelletje op de iphone. Welterusten.
Het meer dan uitstekende pelgrimsmenu met 3 gangen hebben we genoten met Bart en Janneke (uit De Lier). Het hele plaatsje kwam op zondagavond tot leven. Overal terrassen en het plein voor de Duomo was gevuld. De winkels en galeries bleven open. De kunstwerken op het plein waren mooi aangelicht. Vanuit de ostello keek je er zo op uit.
Wel vervelend dat onze wandelshirts van de waslijn waren gehaald. We dachten al dat we ze kwijt waren, de volgens ochtend (6 uur) hingen ze aan een nog vroeger buitengezet wasrekje. Lekker uitgewassen.
Morgen lopen we de 32 km naar Lucca.