Dag 17

Italië, Berceto

Dag 17 Fiorenzuola d' Arda
Vertrek: 6.25 uur
Aankomst: 15.30
34 km

Gisteren hadden we niet zo'n honger en hebben we een patatje met mayo gegeten bij friettent Amsterdam.
Vroeg op weg op zondagochtend. Ontsnapt aan de bunker met camerabeveiliging hadden we nog anderhalf uur nodig om het uitgestorven Piacenza te verlaten - via een heel deprimerend bedrijventerrein. Omdat het lichtjes begon te regenen hebben we uiteindelijk ontbeten onder een afdak van een tweedehandsautohandelaar. Triest en mistroostig zijn de woorden die bij me op komen. Daarna volgde veel asfalt en landwegen tussen het mais, de tomaten, het graan was al van het land, en de uien werden net geoogst. De lucht van de uien bracht me terug bij mijn jeugdjaren op Flakkee. Heerlijke geur.
We hebben de mp3 speler maar opgezet en ik heb de lp Animals van Pink Floyd beluisterd. En daarna 'rumours' van Fleetwood mac.
Kees heeft 250 nummers gedownload uit de top 2000, en heeft die inmiddels al 5 keer beluisterd.
Het was redelijk wandelweer, want meestal bewolkt, maar wel ontzettend vochtig. De was van gisteren was vanmorgen nog niet helemaal droog, ondanks dat we creatief van de föhn gebruik hebben gemaakt. Bij gevolg dat Kees de hele dag met twee natte onderbroeken aan zijn rugzak heeft gelopen.
Onderweg kwamen we Marco uit Turijn tegen, met wie we in het Frans en veel gebarentaal min of meer konden communiceren. Hij zit hier nu ook in het Ostello van de Parrocchia di San Fiorenzo. Het Ostello zit in een nauw straatje, en toen ik de luiken open gooide stapte net - afstand anderhalve meter - de aantrekkelijke en schaars geklede overbuurvrouw op haar balkon om een handdoek over de balustrade te hangen. Ik kon mijn ongemak niet verbergen, vrees ik. Kees houdt er hele theorieën op na over de aard van de Italiaanse vrouw, maar daar ga ik nu maar even niet op in.
Marco trekt met een tuigje een loopwagen achter zich aan. Hij loopt ook naar Rome en zijn vrouw loopt vanaf Siena met hem mee. Dan zal hij wel zijn tempo wat moeten aanpassen. Morgen wil hij 44 km lopen naar Medesano. Veel dus.
Al met al een wat saaie etappe. We lopen langzij de heuvels in het zuiden, maar worden er pas morgen naar toe geleid. Daar zijn we ook wel aan toe. We deden wel wat gehuchten aan (vaak met kerk), maar een dorp met cafe liet erg lang op zich wachten. Toen we er eentje hadden zijn we oook een uir blijven zitten en hebben schaak gespeeld op de i-pad.
Fiorenzuola is best een aardig plaatsje met een joekel van een kerk (waar we naast slapen), maar op zondag namiddag toch wel wat slaperig. Een winkel is nergens te vinden ( ja, een Lidl op 2 km afstand). We gaan morgen dus met droog oud brood, een paar koekjes en een appel ontbijten. Dat in de hoop dat we onderweg nog wat treffen. Marco eet van het land ( vooral tomaten).