Dag 10

Italië, Pavia

Dag 10 Vercelli
Vertrek 8.00 uur
Aankomst 16.00 uur
28 km
Eindeloze rijstvelden met bijhorende irrigatiekanalen en hier en daar een grote boerderij in carrévorm. Welgeteld 2 dorpjes onderweg. Op de achtergrond het prachtige Monte Rosa bergmassief. Langzaam loopt de temperatuur op naar 34 graden in de namiddag - en daalt de stemming. De lucht is strak blauw. Geen wolkje te zien. De rijst is prachtig warm groen. Nergens schaduw. Wel muggen, maar nog niet zoveel. We hebben Deet.
We liepen samen met Nella, en dat was heel prettig. Nella had veel te vertellen als je even doorvroeg en ze had wel een klik met Kees ( en omgekeerd). Kilometers lang liepen ze gezellig te keuvelen. Dat maakt de dag makkelijker. Ook voor Nella, die het ook wel zwaar had. Ze was in Nederland gestart bij het plaatsje Rome ( nog nooit van gehoord) op 14 april, precies twee jaar na het overlijden van haar man Piet. Ze had wat pech gehad en door een blessure twee weken verloren in Luxemburg. Om toch Rome te halen slaat ze nu een stuk over en neemt de trein naar Aula.
Bij de eerste boerderij plukte de boer perziken van de boom op het erf. Grazie mille...
In San Germano Vercelles bleek zelfs een terrasje voor de kerk. Het zondagse dorpsleven voltrok zich onder onze ogen. Het was bijna een film. Nella trakteerde op koffie, thee en cola met een croissant. Al met al ging de dag wel voorspoedig tot de laatste anderhalf uur. De gesprekken verstommen dan en ieder trekt zich terug in zichzelf. Met Vercelli al van ver in zicht. Helaas is het nog een flinke plaats en dus ook nog een eind lopen naar het centrum. Daar aan het begin van de Corso Garibaldi ( een soort Ramblas) wat gedronken.
Door misinformatie ging het daarna mis met het adres voor overnachting. Uiteindelijk zitten we net iets te duur op net niet de goeie locatie in Hotel Matteotti. Voor Nella was die prijs nog wel een ding en ze kreeg er nog iets vanaf vanwege haar pelgrimsstatus. Om dezelde reden was voor ons het ontbijt gratis.
De binnenstad van Vercelli is nog vrij groot. We zijn er west-oost doorheen gelopen.

Ik krijg flauwe gedachten bij die eindeloze rijstvelden en denk aan pizza en oneindig laagland.