Dag 2

Italië, Pavia

Dag 2 Orsieres
Vertrek: 9.00 uur vanuit Martigny
Aankomst: 16.15 uur
Stijgen: 740 m
Dalen: 320 m
20,7 km
De kop is er af. De tocht van Martigny naar Orsieres was redelijk uitdagend. Na anderhalf uur kwamen we aan in Bovenier, alwaar we op een ongezellig terras een kop koffie en een cola bestelden. De eigenaresse wilde van geen betaling weten. Pelgrims bediende ze gratis.
Op een bankje in het bos troffen we Hans en Lucy uit Joure, die net koffie hadden gezet. We zijn toen ook maar gaan lunchen. Hans en Lucy lopen in etappes naar Rome. Twee weken geleden zijn ze uit Bazel vertrokken, maar eerder zijn ze vanuit Dokkum gaan lopen. Ze hebben allerlei praktische tips voor ons. Bij elke pauze: schoenen uit, zodat sokken en voeten kunnen drogen.
Het was behoorlijk heet vandaag. De twee liter water die we elk bij ons hadden zijn er helemaal doorheen gegaan.
We waren nog op tijd in Orsieres om boodschappen te doen. Morgen moeten we zelf koken, de winkels zijn dan dicht.
De meest kenmerkende details van ons hotel zijn de roze dekens, een uitgebluste eigenaar en een in verschillende kleuren licht gevende disco-douchkop.
Verder heb ik voor het eerst onze super-T-shirts uitgewassen. Helaas heb ik daarvoor gebruik gemaakt van een in het vorige hotel achtergebleven tube Armani sport shampoo. Ik vrees dat we deze indringende geur nog wel even bij ons dragen.
Op het centrale pleintje van Orsieres werden we vergast op een happening met tientallen in Zwitserse kostuums geklede volksdansers en muzikanten. Een vrolijke boel waarbij mijn wijnglas steeds weer gastvrij werd gevuld.
En zojuist is er een kaasfondue pour deux person soldaat gemaakt, met nog een sorbet 'St. Bernard' er achter aan. Dit alles op het terras van Auberge de la place, een etablissement dat ik kan aanbevelen. Hoewel het tegenoverliggende restaurant Les Alpes ook een goede kaasfondue schijnt te serveren.